Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland vraagt politiek aandacht voor groei gastvrijheidseconomie

Gastvrij Nederland vraagt politiek aandacht voor groei gastvrijheidseconomie

Vandaag overhandigde Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, het manifest van de gastvrijheidssector overhandigd aan Erik Ziengs, woordvoerder ondernemerschap en gastvrijheidseconomie van de VVD fractie. Gastvrij Nederland heeft dit manifest opgesteld met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017. Ook aan de andere politieke partijen is gevraagd om in de op te stellen verkiezingsprogramma’s nadrukkelijk aandacht te besteden aan de groeiwensen van de sector.


Gastvrij Nederland vraagt van een volgend kabinet om drie essentiële keuzes om de sector verder te kunnen laten groeien:


1 investeren in de bestemming Nederland;

2 stimuleren van ondernemerschap;

3 faciliteren van werkgelegenheid.


De gastvrijheidssector is belangrijk voor de economie van Nederland: jaarlijks wordt er ruim 68 miljard in omgezet en de sector levert werk en inkomen aan 606.000 mensen.


Groei gaat niet vanzelf
Juist de gastvrijheidssector creëert banen die ook voor bijvoorbeeld laaggeschoolden en jongeren goed bereikbaar zijn. Deze sector is een groeisector maar groeien gaat niet vanzelf. De drie hoofdkeuzes die worden gevraagd in het manifest, zijn daarvoor een noodzakelijke voorwaarde.


Maatschappelijke ontmoetingsplek
Groei verzilveren levert niet alleen economisch voordeel op. De sector speelt ook maatschappelijk een rol van betekenis: de gastvrijheidssector vormt dé ontmoetingsplek voor iedereen uit de samenleving en levert zo een belangrijke bijdrage aan welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang.


Voor welzijn en vestigingsplaats
Daarnaast zorgen recreatie en toerisme ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft. Ook is een florerende gastvrijheidssector een belangrijke secundaire vestigingsplaatsfactor voor (internationale) bedrijven.


Link: http://gastvrij-nederland.nl/GastvrijNederlandManifestTweedeKamerverkiezingen.pdf
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid, politiek, verkiezingen 2017, leisure

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...