Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH presenteert uitkomsten onderzoek naar bezoekersdruk in steden

CELTH presenteert uitkomsten onderzoek naar bezoekersdruk in steden
Op uitnodiging van MVO Nederland presenteerde Dr. Ko Koens van NHTV de resultaten van het CELTH-onderzoek naar het voorkomen van bezoekersdruk in steden, dat vorig jaar van start ging. Dat was op de jaarlijkse MVO Groeneveld conferentie roind het thema duurzaam toerisme, die ditmaal in de net in gebruik genomen spoorzone in Tilburg plaatsvond.

De steden Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Lissabon en München namen deel aan naar methoden om de bezoekersdruk tegen te gaan, zowel fysiek als mentaal. Want beide aspecten spelen een rol. De European Tour Operator Association neemt ook deel in deze internationale community rond dit thema.

CELTH ontwikkelt 10 strategische oplossingslijnen met 63 acties
Koens gaf aan dat het fenomeen zich inmiddels in veel steden voordoet, maar dat nimmer kennis en ervaring in het zoeken naar oplossingen bij elkaar werd gebracht. Dat is nu gebeurt met als resultaat 10 strategische oplossingslijnen en 63 voorbeelden van bijbehorende acties. "Maar niet alles is zomaar toepasbaar", meldt Ko, "want de lokale context verschilt sterk, zowel fysiek, maar ook cultureel maatschappelijk en politiek. Dat wil zeggen dat oplossingen alleen door lokale partijen geïmplementeerd kunnen worden, maar daarbij helpen de resultaten van ons onderzoek enorm". Hij verwacht dit najaar met een vervolgonderzoek in kleine steden en bij evenementen te kunnen starten.

Prima input uit creatieve sessie
Tijdens de goedbezochte workshop gingen de deelnemers aan de slag, waarbij ze zelf volledig out of de box konden gaan met oplossingsrichtingen. "Erg waardevol", aldus Ko, "natuurlijk is dat niet allemaal zo toepasbaar, maar dit soort creativiteit om een duurzame ontwikkeling en balans te realiseren in een bestemming leidt toch altijd weer tot nieuwe initiatieven."


Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, drukte, negatieve effecten

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...