Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen duidelijkheid over duurzame reizen

Nederlanders willen duidelijkheid over duurzame reizen
Bron: Shutterstock

De meeste Nederlanders vinden duurzaam reizen belangrijk maar twijfelen aan de oprecht duurzame aspiraties van veel aanbieders. Maar weinig Nederlanders denken dat hun persoonlijke impact te klein is en ook de kosten zijn voor een minderheid geen reden om niet duurzaam op reis te gaan. Positief is dat veel Nederlanders duurzaam reizen een eigen verantwoordelijkheid van de reizigers zelf is. Aan de andere kant is 35% van de reizigers is niet eens op de hoogte van de inhoud van het begrip duurzaam toerisme. Dat heeft Getaway Travel laten onderzoeken.


Een grote meerderheid van de Nederlanders (82%) vindt een duurzame manier van reizen belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek van het reisplatform Getaway Travel onder ruim 4.600 reizigers. Op de stelling Op een duurzame manier reizen is belangrijk voor mij antwoordde 11% helemaal mee eens, 42% mee eens en 29% een beetje mee eens. Maar 10% was het oneens met de stelling.


Nederlanders zijn bewuster gaan reizen

Een vijfde van de ondervraagden is de afgelopen twee jaar bewuster/duurzamer gaan reizen, 45% een beetje. Maar 33% is helemaal niet bewuster/duurzamer gaan reizen. De respondenten ondernemen relatief vaak reizen buiten Europa. Zo doet 37% dat één maal per jaar, 11% twee maal per jaar en 4% zelfs drie maal per jaar of meer. Van alle buitenlandse vakanties van Nederlanders heeft minstens driekwart een bestemming binnen Europa.


Natuurbehoud en dierenwelzijn belangrijk

Vooral een verbeterd dierenwelzijn & natuurbehoud (39%), behoud van de lokale cultuur (29%) en vermindering van milieuvervuiling & CO2-uitstoot staat met 23% op een derde plaats. Minder belangrijk (10%) wordt armoedebestrijding gevonden.


Reiziger is in verwarring

Als sector zullen we nog heel wat aan voorlichting moeten doen want de meest genoemde reden om niet duurzaam op reis te gaan, is de verwarring over welke organisaties/vakanties oprecht duurzaam zijn (42%). Hogere kosten spelen maar in beperktere mate (30%) een rol. Maar weinig mensen (10%) denken dat de impact van hun handelen te klein is.


Eigen verantwoordelijkheid

Het grootste deel van de reizigers (41%) vindt dat een duurzame reis de verantwoordelijkheid is van de reiziger zelf, gevolgd door de reisorganisatie (22%) en de overheid op de bestemming (16%). Dat betekent dat er een groot deel van de vakantiegangers alleen maar de juiste weg moet worden gewezen om duurzamer op vakantie te gaan. Dat wordt onderstreept door 62% van de respondenten die van plan is in de toekomst meer te letten op duurzaamheid wanneer ze op vakantie gaan.


Deel je reiservaring en doe iets terug voor de aarde

De initiatiefnemer van het onderzoek Getaway Travel wil door het delen van duurzame ervaringen werken aan de bewustwording over duurzaam reizen, transparantie en effecten ervan. Daarvoor is een samenwerking met Justdiggit (een project van de Naga Foundation) gisteren in Amsterdam gepresenteerd. Met één simpele upload op het reisplatform van Getaway Travel zorgen reizigers er voor dat het project van de Naga Foundation hun steun krijgt. Door op het platform van Getaway Travel reisverhalen, reviews en foto’s te uploaden sparen reizigers donaties (zogeheten schepjes) die wereldwijd projecten van de Naga Foundation steunen. Deze donaties worden door Getaway Travel verzilverd en gedoneerd aan Justdiggit van de Naga Foundation. Zij zorgen er voor dat de grond gezond wordt (en blijft) in gebieden waar droogte en armoede zwaar drukken op overlevingskansen van burgers, landbouw en economische groei en dús de kwaliteit van leven.


Over Getaway Travel

Getaway Travel specialiseert zich al tien jaar in het ontwikkelen van inspirerende reiswebsites. Ze ontwerpen en onderhouden websites over verre landen en continenten, zoals Australie.nl en Zuid-Afrika.nl en Azie.nl en MiddenAmerika.nl. In deze online reismagazines vinden reizigers alles wat ze willen weten over de verschillende landen: van praktische informatie en bezienswaardigheden tot persoonlijke columns en reisverhalen van reizigers. Het zelf direct compenseren van reizen is ingewikkeld voor Getaway Travel omdat ze zelf geen reizen organiseren. Daarom is gekozen om via het delen van ervaringen de Naga Foundation te steunen. Klein maar niet onbelangrijk kanttekening is dat de meeste verre reizen vanwege de vervuilende vlucht niet erg duurzaam zijn. Een binnenlandse fietsvakantie of met de trein op vakantie gaan is een stuk duurzamer. Aan de andere kant is voor veel bijzondere bestemmingen toerisme een belangrijke economische factor voor de lokale bevolking.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, reizen, touroperators

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...