Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NEMO opent expositie op het dak

NEMO opent expositie op het dak
Maar weinig dagattracties en musea benutten het dak. Dat is bij NEMO in Amsterdam vanaf morgen verleden tijd. Dan beschikt NEMO Science Museum over een vernieuwd dakplein met de openluchttentoonstelling Energetica en twee nieuwe evenementenruimtes. Nemo trok vorig jaar 592.000 bezoekers en stond daarmee op de 30ste plaats van de Top 50 Nederlandse Dagattracties. In 2014 bedroeg de omzet ruim 14 miljoen euro waarvan 64% uit de eigen exploitatie.


Bezoekers van Energetica ontdekken op het dak van NEMO de kracht van de elementen. In deze gratis te bezoeken tentoonstelling kunnen bezoekers via ingenieuze sculpturen en installaties spelen met de energie uit wind, water en zon. Het populaire dak biedt Amsterdam daarmee een stadsplein voor wetenschap en technologie en de museumbezoeker een extra tentoonstellingsverdieping. Het vernieuwde dakplein, de Panoramazaal en het Restaurant met Serre zijn zeer geschikt als locatie voor zomerse evenementen op 22 meter boven NAP.


Uitbreiding eventmogelijkheden

In de diverse zalen bij NEMO worden al veel evenementen met een innovatief tintje georganiseerd. Daar komen nu evenementenruimtes op de bovenste verdieping bij. Vergaderingen, lezingen en sit down diners tot 80 personen kunnen in de Panoramazaal georganiseerd worden. Het Restaurant met Serre leent zich meer voor een informele afsluiting van bijeenkomsten. Hier genieten gasten van een weids uitzicht over het historische centrum van Amsterdam. Op het grootste dakplein van Amsterdam zijn zomerse borrels of barbecues tot 400 personen mogelijk.


Openluchttentoonstelling Energetica

Tussen de vergaderingen door ontdekken gasten op het dak van NEMO hoe de kracht van de elementen gebruikt wordt om energie op te wekken. De fonteinen onderaan de cascade op het dak worden aangedreven door de energie uit wind, water en zon. Met eigen spierkracht kunnen bezoekers het bovendien opnemen tegen deze elementen door hun fontein zo hoog mogelijk te laten spuiten.



Energetica mogelijk dankzij hoofdpartner BankGiroLoterij

De nieuwe tentoonstelling Energetica op het dakplein is mogelijk gemaakt door twee projectbijdragen. De BankGiro Loterij maakte als hoofdpartner met bijna een miljoen euro de tentoonstelling en vernieuwing van het dak mogelijk. Onder meer het extra groen op het dak wordt gerealiseerd dankzij een bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Eerder, in 2013, is met financiële steun van de Gemeente Amsterdam het Natuurdak geopend.


NEMO vernieuwt compleet

Het nieuwe dakplein is onderdeel van een grondige vernieuwing van alle tentoonstellingsverdiepingen van het Science Center. Niet alleen krijgt elke verdieping een herkenbaar thema ook voegt NEMO elementen toe die een rijkere ervaring bieden aan alle generaties die NEMO bezoeken. Denk daarbij aan meer afwisseling tussen laagdrempelige opstellingen en verdieping voor de volwassen bezoeker, tentoonstellingen die het hele gezin uitdagen samen te ontdekken en  onderzoeken en meer aandacht voor historie.



Trefwoorden: attracties, dagattracties

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.