Verkoop caravans en campers groeit vijfde kwartaal op rij
In de eerste drie maanden van 2016
werden in Nederland 24% meer nieuwe kampeerauto’s en 3,7% meer
nieuwe caravans verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig
jaar. De cijfers markeren tevens het vijfde opeenvolgende kwartaal
met verkoopgroei, zo concluderen brancheorganisaties Kampeer en
Caravan Industrie (KCI) en BOVAG.
Tot en met maart kochten
vakantiegangers 356 nieuwe campers en 1.482 nieuwe caravans.
Daarnaast verkocht de vakhandel een stabiel aantal van 2.388
tweedehands caravans en groeide de verkoop van gebruikte
kampeerauto’s fors, met 19,3 procent tot 1.425 stuks. Met vijf
kwartalen groei op rij heeft de kampeerbranche een lange periode van
teruglopende verkoopcijfers definitief achter zich gelaten.
Ommekeer
"We kunnen nu met recht spreken van
een ware ommekeer in de Nederlandse kampeerbranche”, aldus
KCI-voorzitter Leo Diepemaat. "Ook in andere Europese landen trekt
de markt aan en blijkt kamperen mateloos populair. Zo rapporteerden
onze Duitse collega’s onlangs al een recordaantal van ruim 1
miljoen geregistreerde kampeermiddelen. Met bijna 550.000 caravans en
campers blaast Nederland ook een aardig toontje mee op Europees
niveau. Omgerekend naar hoofd van de bevolking zijn we zelfs al jaar
en dag wereldtop.” Siewert Gorter, voorzitter BOVAG Caravan- en
Camperbedrijven: "Sinds afgelopen jaar kunnen we weer een blik
vooruit werpen, nadat de verkoop van nieuwe caravans in 2014 een
absolute bodem had bereikt. Met het kampeerseizoen in aantocht hebben
we veel aanloop in de showrooms en kampeershops, waarbij ook de
gezinnen met jonge kinderen zich steeds vaker laten zien.”
Duitse merken populair
Hymer was in het eerste kwartaal het
bestverkochte campermerk, met 15,4 procent marktaandeel, gevolgd door
Adria Mobil (9,6 procent) en Bürstner (8,4 procent). Bij de caravans
zijn vier Duitse merken goed voor bijna driekwart van de markt: Hobby
(24,4 procent), Fendt (18,9 procent), Knaus (17,9 procent) en Eriba
(10,4 procent).
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, caravans, kampeerautos, campers, verkoop
|
|
16/06/25
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
|
16/06/25
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
|
16/06/25
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
|
13/06/25
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
|
13/06/25
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|