Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Horeca groeit door inkomend toerisme en grotere bestedingsruimte van Nederlanders

Horeca groeit door inkomend toerisme en grotere bestedingsruimte van Nederlanders
Het ING Economisch Bureau verwacht in 2016 een omzetgroei van 3% in de horeca. De groei steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van internationale toeristen. Vooral het aantal restaurantbezoeken en overnachtingen in hotels blijft stijgen. In de hotelmarkt nemen de prijsverschillen tussen kamers in Amsterdam en de rest van het land toe.


  • De stijging van het omzetvolume zet door maar verliest wel wat vaart. Na een zeer succesvol 2015 stijgen de verkopen naar verwachting met 3% in 2016.
  • In de hotellerie en restaurantbranche realiseren bedrijven een bovengemiddelde groei. Cafetaria’s en fastservice groeien ook maar in een lagere versnelling.
  • Cafés blijven achter bij de rest van de sector met een stabilisering van de omzetvolumes.

Verschillen binnen horeca

De omzetvolumes in de horeca stijgen naar verwachting met 3% in 2016 na een zeer succesvol 2015. De groei steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van toeristen. De omzetgroei binnen de horeca is ongelijk verdeeld. In de hotellerie en restaurantbranche behalen bedrijven een bovengemiddelde groei. Naar verhouding profiteren zij het meest van het toerisme en de geleidelijke vergrijzing van de bevolking. Cafetaria’s en fastservicerestaurants verkochten nog niet eerder zo veel consumpties. De groei komt in 2016 echter wel in een lagere versnelling. Cafés kampen met forse concurrentie van festivals en kennen een stabilisering van het aantal verkochte consumpties.



Ondernemersvertrouwen

In december gaf bijna 30% van de ondernemers aan dat hun winstgevendheid was verbeterd, bij ruim 55% was de omzet stabiel en bij bijna 15% verminderd. Vooral de groep die de omzet terug ziet lopen is veel kleiner geworden. Tegelijkertijd is het aantal ondernemers dat belemmeringen ervaart tot onder de 50% gedaald. Onvoldoende vraag, financiële beperkingen en zelfs het weer worden structureel minder vaak als belemmering genoemd.


Hotelovernachtingen

In 2015 vonden in Nederland ruim 41 miljoen hotelovernachtingen plaats, een stijging van meer dan vier procent ten opzichte van een jaar eerder. Amsterdam is binnen Nederland veruit de belangrijkste hotelmarkt en de hoofdstad kent een kamerbezetting die tot de hoogste van Europa behoort. "De impact van Airbnb op de concurrentieverhoudingen in de hotellerie is veelbesproken”, stelt Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure. "Vooralsnog groeit de vraag naar accommodatie in Amsterdam echter zodanig dat de Airbnb capaciteit oververhitting van de markt helpt voorkomen”.


Prijzen

De prijzen van hotelkamers in Amsterdam stijgen daardoor wel sterker dan het landelijk gemiddelde. De verschillen zijn vooral groot in de maanden voor en na de zomervakantie wanneer Amsterdam in trek is bij toeristen en zakelijke gasten. In mei 2015 kostte een tweepersoonskamer in Amsterdam 70 euro meer dan het landelijk gemiddelde en ook dit jaar zijn de prijsverschillen aanzienlijk, bijvoorbeeld met Pinksteren.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, fastfood, cafetarias, omzet, ondernemen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...