Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-04-2016
Auteur: Marc Gerlings

Vier Bosch tentoonstellingen van start in Grand Tour

Vier Bosch tentoonstellingen van start in Grand Tour
Foto: Nieuwe lusten in MOTI. Studio Smack

De grote tentoonstelling Visioenen van een genie van Jeroen Bosch duurt nog een maand. 8 mei is de slotdag. Het jaar rondom de schilder loopt door in een breder aanbod van musea. Vier tentoonstellingen, onderdeel van Bosch Grand Tour, geïnspireerd op het werk van de beroemde schilder gaan van start. Om bezoek aan alle musea te inspireren is een stempel concept bedacht. Het is maar de vraag of deze specifieke stempelactie werkt.

Deze maand starten vier tentoonstellingen die deel uitmaken van het unieke samenwerkingsverband Bosch Grand Tour, het programma van zeven Brabantse musea in het Jheronimus Boschjaar 2016. Vanaf april kan de bezoeker reizen langs ’s-Hertogenbosch, Breda, Eindhoven en Tilburg en vijf van de zeven deelnemende musea te bezoeken.


Dieren en Bosch
Op 2 april opende de tentoonstelling De dieren van Jeroen Bosch in Natuurmuseum Brabant in Tilburg. Nog niet eerder stonden dieren in het werk van de beroemde Brabantse schilder zo centraal. Uil, koolmees of hop: ze symboliseren menselijke eigenschappen als zinnelijkheid, mateloosheid, hebberigheid of bandeloosheid en met die kennis krijgen de werken van Bosch een extra dimensie. Behalve een collectie ‘Bossche’ dieren in een bijzondere opstelling en reproducties van Bosch’ werk zijn er actuele werken van de kunstenaars Neige, Sjon Brands en Otto Incze te zien.


MOTI interpreteert Tuin der Lusten
2 april was eveneens het openingsmoment voor Nieuwe Lusten, een digitale herinterpretatie van de Tuin der Lusten in MOTI, Museum of the Image (Breda). Animatoren Persijn Broersen & Margit Lukács, Studio Smack, Eelco Brand en Floris Kaayk creëerden spannende animaties geïnspireerd op het beroemde paneel. Tijdens Nieuwe Lusten wordt ook een verhalenbundel gepresenteerd waarin 22 literaire schrijvers zoals Adriaan van Dis en Nelleke Noordervliet zich lieten inspireren door de Tuin der Lusten.



Wandtapijt herscheppen
In Tilburg is vanaf 8 april in het TextielMuseum de tentoonstelling Making of ‘De Terugkeer van de Olifant’te bezoeken. Het TextielMuseum en Het Noordbrabants Museum werken samen in De terugkeer van de olifant, waarbij het middeleeuwse verloren gegane wandtapijtnaar compositievan Bosch opnieuw tot leven komt in een interpretatie van de wereldberoemde Belgische kunstenaar Jan Fabre. In het TextielMuseum is het proces van ontwerp naar vervaardiging te zien.


Van Abbe
Het Van Abbemuseum programmeert vanaf 16 april de tentoonstelling De jaren 80. Begin van het nu? De rol van Bosch als commentator op de samenleving in zijn tijd wordt verbonden aan de meer recentere geschiedenis van de jaren ’80. Deze periode definieert het begin van onze huidige maatschappij. De tijd van subculturen, sociale conflicten, globalisatie en multiculturalisme wordt opnieuw verkend in de context van diverse culturele ontwikkelingen in Europa. De tentoonstelling bestaat uit een gevarieerde mix van kunstwerken, muziek, televisiefragmenten, drukwerk en archiefmateriaal.Het kritische punt: deze tentoonstelling heeft een magere verbinding met het werk van Jeroen Bosch.


En nog te zien tot en met 5 juni is Jeroen Kooijmans’ The Fish Pond Song in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, een monumentale video-installatie.


Werkt deze stempelkaart?

Speciaal voor bezoekers die de Grand Tour afleggen en langs alle steden reizen, ontwikkelden de Bosch Grand Tour-musea een stempelactie. Bij een bezoek aan een Bosch Grand Tour-tentoonstelling tussen 19 december 2015 en 1 april 2017 kunnen bezoekers de stempelkaart uit het programmaboekje laten afstempelen. Daarmee sparen bezoekers onder andere voor een korting van 20% in de webshop van Jheronimus ForeverYours. Deze productlijn staat voor een collectie lifestyle producten met een mix van eigentijds design en de fantasie en beeldtaal van Bosch.De stempelkaart is terug te vinden in het programmaboekje van de Bosch Grand Tour én via de site www.bosch500.nl/grandtour. Het is maar de vraag of bezoekers de meerwaarde inzien van deze collectie.
Trefwoorden: Bosch, Grand Tour, stempelkaart, marketing, regiomarketing, cultuur, kunst

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...