Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veiligheid steeds belangrijker voor de vakantieganger

Veiligheid steeds belangrijker voor de vakantieganger
D-reizen bestaat dit jaar vijftig jaar en viert dat met diverse jubileumacties voor de consument. Voor vakgenoten heeft D-reizen in maart een klein vakantie-onderzoek onder 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder gehouden. Natuurlijk gebruiken we in de branche voor de harde data het ContinuVakantieOnderzoek maar dit onderzoek geeft een leuk inzicht in de voorkeuren van de Nederlandse vakantieganger.

Vakanties zijn in de vijftig jarige geschiedenis van D-reizen gemeengoed geworden. Ging in 1966 slechts 1 op 3 Nederlanders op vakantie, anno 2016 trekken we er massaal op uit. Gemiddeld gaat 90% van alle Nederlanders minimaal 1x per jaar op reis, met name met de auto en het vliegtuig.

Uit het onderzoek van D-reizen blijkt dat we het liefst met partner of gezin reizen voor de ultieme ontspanning. Een mooie omgeving staat met stip op 1 als onmisbaar element voor een geslaagde vakantie. Duurzame bestemmingen, onontdekte plekken op aarde ver weg van de massa zijn de ultieme reisbestemming voor de Nederlanders. Veiligheid op de bestemming wordt hierbij steeds belangrijker. Het reisbureau van de toekomst speelt een belangrijke rol door het aanbieden van optimaal maatwerk, maar wel tegen een goede prijs.

Toerisme in beweging
In 50 jaar is er ongelofelijk veel veranderd op het gebied van reizen. Maakte in 1960 30% van de Nederlanders wel eens een uitstapje met de bus naar familie, zee of pretpark, anno nu ligt de wereld open voor de reiziger. Vooral in de jaren ’80 nam het toerisme een vlucht en kwamen intercontinentale reizen op door een toenemende welvaart, meer vrije tijd en goedkope vliegtickets. Dat Nederlanders ‘caravan-fans’ zijn, blijkt niet helemaal te kloppen. Slechts 7% zegt vooral met auto + caravan op pad te gaan, tegen 50% de auto en 35% het vliegtuig.



Vakantie = ontspanning
Ontspanning is veruit de belangrijkste reden om op vakantie te gaan. Dertigers in hun tropentijd geven aan dat tijd voor elkaar een belangrijke motivator is. 65-plussers zijn het meest ondernemend; zij willen op vakantie ook graag nieuwe culturen en bestemmingen ontdekken. Onmisbaar voor een geslaagde reis is een mooie omgeving, gevolgd door comfort op de accommodatie en strand op loopafstand. Vooral jongeren (21-30 jaar) hechten veel waarde aan een mooie omgeving. De afwezigheid van veel Nederlanders lijkt opvallend genoeg voor velen belangrijker dan de aanwezigheid van WIFI.



Veiligheid wordt prioriteit
In onze niet zo stabiele wereld verwachten Nederlanders dat veiligheid belangrijker zal worden bij het maken van reizen in de toekomst. Vooral 55-plussers denken dat dit aspect in belang zal toenemen. Jongeren tot 30 jaar denken dat we in de toekomst extra waarde zullen hechten aan duurzaamheid en het aantal vakantiedagen dat we te besteden hebben. Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken, ver weg van het massatoerisme, worden het meest genoemd als ultieme vakantiebestemmingen van de toekomst.



Dromen van de toekomst
Ruimtevaartreizen zien we, ondanks de recente ontwikkelingen op dat gebied, nog niet zo zitten. "De maan” is met 2% dan ook de minst populaire toekomstige reisbestemming. Als reismiddel voor de toekomst denken we eerder aan een supersnel vliegtuig of elektrische auto.



Reisbureau van de toekomst
Voor het reisbureau van de toekomst is een belangrijke rol weggelegd als het gaat om op maat gemaakte reizen. 1 op de 3 Nederlanders ziet dat als onmisbaar. Uiteraard blijven we Hollanders, en staat de laagste prijs op een tweede plek. Ook door het bieden van aparte bestemmingen en ultieme service kan het toekomstige reisbureau zich onderscheiden.

Back to the future?
Een reis door de tijd is voorlopig nog fantasie, maar mocht het zover komen dan weten we al waar we het liefst heen reizen: terug naar onze kinderjaren; liever nog dan naar het heelal in de toekomst. Mannen en jongeren zien een tripje naar de Romeinse tijd ook wel zitten.



Trefwoorden: reisbranche, vakanties, vakantieonderzoek, nederlanders

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...