Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Meer marge en denkkracht

Recreatie & Toerisme februari / maart 2016 is uit

Meer marge en denkkracht

Afgelopen vrijdag en dinsdag ontvingen alle abonnees van Recreatie & Toerisme het nummer van februari/maart 2016. Hieronder de editorial uit dat nummer. Om stevig te openen voor het online doorplaatsen van artikelen kunt u hier de tips & trics van de snel groeiende Heineken Experience (+22%) lezen.


Iedereen heeft zo’n zin in lekker weer. De storm en regen maken plaats voor verse bloemen die nog net niet van hun bol afwaaien. Binnen ondernemers en beleidsmakers viel in januari en februari maar weinig te merken van een ijzige periode. Er wordt bijna mooi weer geforceerd door alle ontwikkelingen. Dat ook nog eens ondersteund door de voorspelde groei van 1 tot enkele procenten in toerisme (pag. 22) ziet iedereen het rendement weer helemaal zitten. Daarom als openingsinterview het team van Maas Makelaars aan het woord. Makelen is het samenbrengen van vraag en antwoord. Dat is in deze sector complex. Het levert een mooi beeld op welke bedrijven en locaties het goed doen en waarom. Want dat zit achter hun beroep, je kunt pas wat verkopen als het recreatiebedrijf er iedere dag goed uitziet en met visie wordt geleid.

Wat dacht je van een groeipercentage van 22% in een jaar tijd en de kans om dit jaar de grens van 1 miljoen bezoekers te passeren? Dan gaat het over de Heineken Experience (pag. 16). Al sinds de start is dit bedrijf een aansprekend sterk voorbeeld. Door deze cijfers waren we echt benieuwd waarom het nu opeens zo hard gaat. Dat is toch wel fors meer dan die schamele procenten groei die ons dit jaar in toerisme te wachten te staan. Iets doet manager Lubbers heel veel slimmer dan de rest.


Ondernemen en beleid maken is niet altijd makkelijk. Dat bleek tijdens de Vakantiebeurs. Talloze producten en trends werden aangereikt maar in de laag eronder blonk vage paniek door. Help, de millennial komt er aan (pag. 32). Daar weten we nog weinig van terwijl zij heel anders tegen de wereld aankijken. Dan heb je ook te maken met andere verwachtingen voor reizen en gastvrijheid.


Ook een worsteling, maar dan een die uit succes voortkomt, de oprichting van de eerste transnationale VVV. Samen met Duitse en Belgische partners start Zuid-Limburg een nieuwe stichting. Keihard nodig om internationale processen voor bijvoorbeeld productontwikkeling op te zetten. Waarom komt dat uit succes voort? Ga dan naar pagina 39. Wellicht haal je er inspiratie uit om zelf een unieke regio op te zetten.


Deze keer weer heel veel tips en tools voor de ontwikkeling van marketing, beleid en innovatie. Hopelijk blijft de lobby voor verbetering van beleid en ondernemersklimaat in leisure niet steken omdat het economisch beter gaat. Nu de groei er aankomt, geen garantie, komt er meer marge en denkkracht vrij om Nederland onderscheidend te maken. Het is wel erg stil rondom deze onderwerpen bij bijvoorbeeld Gastvrij Nederland.


Maak tijd vrij in je agenda voor: Het Toerisme- en Vrijetijdscongres 2016, donderdag 9 juni in Hogeschool Zeeland, Vlissingen.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: marge, innovatie, leisure, marketing, experience, reizen

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...