Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterk toeristisch jaar voor Kroatië

Sterk toeristisch jaar voor Kroatië
Dat toerisme een groeisector is, blijkt onomstotelijk uit de cijfers van UNWTO die eind januari al een groei van het wereldtoerisme (+4,4%) wist te melden. Maar liefst 1,2 miljard internationale toeristen wist dit agentschap van de Verenigde Naties te registreren. In Nederland groeide het inkomend toerisme vorig jaar met 7% en gisteren wist Zweden ook mooie groeicijfers (+10,5%) te presenteren. Vandaag is Kroatië aan de beurt dat in 2015 veel meer toeristen zag (+8,5%).


Van januari tot en met december waren er volgens officiële data van de verkeersbureaus in Kroatië 14,9 miljoen aankomsten (een groei van 8,5% ten opzichte van het jaar ervoor) en 80 miljoen overnachtingen (een groei van 6,9% ten opzichte van 2014).


Meeste toeristen aan Adriatische kust

De meeste aankomsten waren in het Adriatisch kustgebied (13,1 mln, +8%). Daarvan is de Dalmatische kust de populairste kustregio, met 6,5 miljoen aankomsten (een groei van 7,31%) en 37,8 miljoen overnachtingen (6,65 % groei). In Istrië waren er 3,6 miljoen aankomsten (8,72% groei) en 23,6 miljoen overnachtingen (5,95% groei). Kvarner telde 2,5 miljoen aankomsten en 13,2 miljoen overnachtingen (7,82% groei).


Binnenland groeit sterk

Het binnenland kent een nog grotere groei in aankomsten en overnachtingen dan het Adriatische kustgebied. De aankomsten in het binnenland namen met 13,5% toe door 724 duizend aankomsten en het aantal overnachtingen groeide met 13,4% met 1,5 miljoen overnachtingen. De Karlovac-regio is de meest populaire regio in het Kroatische binnenland. Het kent een grote groei in aankomsten 16,% met 230 duizend aankomsten en 18,04% groei in overnachtingen door 375 duizend overnachtingen. De groeiende populariteit van het binnenland is te danken aan het promoten van de buitengewone natuurlijke en architectonische diversiteit. De hoofdstad zag een groei van 11,9% aankomsten in vergelijking met het jaar ervoor (1 miljoen) en 12,6% groei in overnachtingen (1,8 miljoen).


Vijf sterkste markten in overnachtingen

De meeste toeristen in Kroatië komen uit het buitenland (13,2 mln.), het binnenlands toerisme is met een aandeel van 11% klein. De grootste markten zijn Duitsland met 16,8 miljoen overnachtingen (21,4%), Slovenië met 8,2 miljoen overnachtingen (10,25%), Oostenrijk met 6,5 miljoen overnachtingen (8,1%), Tsjechië met 5,1 miljoen overnachtingen (6,4%) en Italië met 5 miljoen overnachtingen (6,3%). Nederland staat op de 9e plaats met een aandeel van 3,2%.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, kroatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...