Beeldvormend koggeschip wordt 10 februari gelicht
Beeldbepalend in de
regiomarketing van Kampen is de kogge en het Hanze verleden. Na eerdere
vertraging wordt op 10 februari het schip gelicht.
Het gaat hier om een goed bewaard gebleven koggeschip uit de vijftiende eeuw.De
lichting zal vermoedelijk de gehele dag in beslag nemen.
In Nederland werkt een multidisciplinair team van
onderwaterarcheologen, duik- en bergingsspecialisten aan de opgraving en
lichting van het middeleeuwse scheepswrak, dat met innovatieve technieken in
z’n geheel wordt gelicht. Het schip zal decimeter voor decimeter boven water
komen. Een speciaal computersysteem stuurt alle 40 motoren voor de lichting aan
terwijl de krachten op het 50 ton wegend schip nauwkeurig in de gaten worden
gehouden.
Na de berging worden de wrakken overgebracht naar Batavialand in Lelystad; daar
zal in een speciaal daarvoor gebouwd conserveringsstation worden gewerkt aan de
conservering van de scheepswrakken die een aantal jaren in beslag zal
nemen.
Hoe beeldbepalend is de kogge voor de regiomarketing, zie hiervoor het interview
met Marketing Oost.
Deze film werd gemaakt over de lichting:
IJsselkogge - trailer NL from IJsseldelta on Vimeo.
Trefwoorden: Kampen, regiomarketing, kogge, erfgoed, historie, attractie
|
|
13/06/25
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
|
13/06/25
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
13/06/25
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
|
12/06/25
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
|
12/06/25
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|