Geplaatst op: 18-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers
De natuurattractie Wad & Zoo bij de veerboot naar Borkum in de Eemshaven kan jaarlijks rekenen op 50.000 bezoekers die naar verwachting 925.000 besteden. Dat heeft Marklinq van de Hanzehogeschool Groningen berekend. De attractie was eerst in Delfzijl voorzien maar daar heeft de gemeente de gesprekken met de initiatiefnemers in 2014 afgebroken nadat ze niet konden aantonen over voldoende financiers te beschikken. De focus werd toen naar de Eemshaven verlegd met een kleiner attractiepark.

Wad & Zoo bestaat uit een aquariumattractie, een restaurant en een uitkijktoren en vertelt het verhaal van het leven in de Eems, van bron tot Wad en Noordzee. De attractie is op het veerplein gepland en de verwachting is dat veel wachtende passagiers (die zich vaak al vroeg melden) de attractie zullen bezoeken. De totale kosten worden op 4,5 miljoen euro geraamd.

Vanuit de groep wachtende passagiers worden jaarlijks 15.000 bezoekers verwacht. Vanuit de regio rekenen de onderzoekers op circa 36.000 bezoekers, totaal dus ruim 50.000. De totale verwachte bestedingen inclusief de horeca zouden circa €925.000 kunnen bedragen. Hierbij is geen rekening gehouden met mogelijke positieve effecten van samenwerking met andere attracties, of de mogelijke spoorlijn naar de Eemshaven.

Wie bezoeken Borkum?
Borkum wordt hoofdzakelijk (86%) door Duitse toeristen bezocht. De meeste Duitsers gaan als (echt-)paar op reis naar Borkum (36%) of met kinderen (28%), terwijl de Nederlanders (13% van alle bezoekers) liever met een groep (31%) op reis gaan naar Borkum of als echtpaar (22%). Bijna de helft van de toeristen blijft langer dan een week, 27% blijft vier dagen tot een week. Van de Nederlanders bezoekt 72% Borkum voor het eerst, voor een kwart van de Duitsers was het een eerste bezoek. De meeste toeristen (89%) reizen naar Borkum met de auto. Voor 66% duurde de reis naar de veerboot langer dan twee uur. Zo'n zestig procent is gemiddeld een half uur tot een uur voor vertrek van de boot aanwezig.

Hoeveel willen ze besteden?
De attractie Wad & Zoo wordt door 25% van de respondenten heel interessant bevonden en door 53% interessant. De helft zou vijf tot tien euro entreeprijs willen betalen. Gemiddeld is men bereid 5,76 euro te betalen. Hoewel de meerderheid (69%) de uitkijktoren interessant vindt, zijn 38% van de Nederlanders en 22% van de Duitsers niet bereid te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Opvallend hier is dat geen enkele Nederlander en maar 2% Duitsers bereid is meer dan €5 te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Gemiddeld zijn de respondenten bereid €2,07 te betalen. Van het horecaconcept vinden de respondenten het vooral interessant om voor de boottocht wat te drinken. Het totaalconcept wordt met een rapportcijfer 6,5 beoordeeld. De onderzoekers hebben berekend dat de bezoekers gemiddeld tussen de € 9,40 en  € 10,00 gaan besteden. Daarvan is 56% voor de entree 25% voor de horeca en 12% aan merchandise.

Stoppen mensen wel voor de attractie?
Alhoewel de attractie op een strategische plek is voorzien (de veerhaven naar Borkum) is dit volgens deskundigen ook een valkuil. Deze mensen zijn met een andere intentie dan een bezoek aan Wad & Zoo in de Eemshaven en willen zo snel mogelijk naar Borkum. De Eemshaven is (evenals Harlingen en Den Helder) een passantenhaven, geen eindbestemming. Wad & Zoo zou in elk geval de mogelijkheid van een combikaart met het vervoersbewijs van AG EMS moeten onderzoeken, dit kan drempelverlagend werken.
Link: http://marklinq.hanze.nl/wp-content/uploads/2015/12/Marklinq-WadZoo.pdf
Trefwoorden: attracties, waddengebied, bezoekerscentra, natuur, veerdiensten, duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

12/12/25
KLM wil dat vliegbelasting wordt geïnvesteerd in SAF
KLM steunt de oproep van het vandaag verschenen Wennink-rapport dat gericht is op het sterker maken van de Nederlandse economie in de komende tien jaar, ‘De route naar toekomstige welvaart’ dat de overheid investeert in een nationaal SAF-fonds. KLM ziet het als kans om meer duurzaam vliegen mogelijk te maken. Het vraagt zelfs om de opbrengsten van de vliegbelasting te investeren in SAF.
12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...