Geplaatst op: 18-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers
De natuurattractie Wad & Zoo bij de veerboot naar Borkum in de Eemshaven kan jaarlijks rekenen op 50.000 bezoekers die naar verwachting 925.000 besteden. Dat heeft Marklinq van de Hanzehogeschool Groningen berekend. De attractie was eerst in Delfzijl voorzien maar daar heeft de gemeente de gesprekken met de initiatiefnemers in 2014 afgebroken nadat ze niet konden aantonen over voldoende financiers te beschikken. De focus werd toen naar de Eemshaven verlegd met een kleiner attractiepark.

Wad & Zoo bestaat uit een aquariumattractie, een restaurant en een uitkijktoren en vertelt het verhaal van het leven in de Eems, van bron tot Wad en Noordzee. De attractie is op het veerplein gepland en de verwachting is dat veel wachtende passagiers (die zich vaak al vroeg melden) de attractie zullen bezoeken. De totale kosten worden op 4,5 miljoen euro geraamd.

Vanuit de groep wachtende passagiers worden jaarlijks 15.000 bezoekers verwacht. Vanuit de regio rekenen de onderzoekers op circa 36.000 bezoekers, totaal dus ruim 50.000. De totale verwachte bestedingen inclusief de horeca zouden circa €925.000 kunnen bedragen. Hierbij is geen rekening gehouden met mogelijke positieve effecten van samenwerking met andere attracties, of de mogelijke spoorlijn naar de Eemshaven.

Wie bezoeken Borkum?
Borkum wordt hoofdzakelijk (86%) door Duitse toeristen bezocht. De meeste Duitsers gaan als (echt-)paar op reis naar Borkum (36%) of met kinderen (28%), terwijl de Nederlanders (13% van alle bezoekers) liever met een groep (31%) op reis gaan naar Borkum of als echtpaar (22%). Bijna de helft van de toeristen blijft langer dan een week, 27% blijft vier dagen tot een week. Van de Nederlanders bezoekt 72% Borkum voor het eerst, voor een kwart van de Duitsers was het een eerste bezoek. De meeste toeristen (89%) reizen naar Borkum met de auto. Voor 66% duurde de reis naar de veerboot langer dan twee uur. Zo'n zestig procent is gemiddeld een half uur tot een uur voor vertrek van de boot aanwezig.

Hoeveel willen ze besteden?
De attractie Wad & Zoo wordt door 25% van de respondenten heel interessant bevonden en door 53% interessant. De helft zou vijf tot tien euro entreeprijs willen betalen. Gemiddeld is men bereid 5,76 euro te betalen. Hoewel de meerderheid (69%) de uitkijktoren interessant vindt, zijn 38% van de Nederlanders en 22% van de Duitsers niet bereid te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Opvallend hier is dat geen enkele Nederlander en maar 2% Duitsers bereid is meer dan €5 te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Gemiddeld zijn de respondenten bereid €2,07 te betalen. Van het horecaconcept vinden de respondenten het vooral interessant om voor de boottocht wat te drinken. Het totaalconcept wordt met een rapportcijfer 6,5 beoordeeld. De onderzoekers hebben berekend dat de bezoekers gemiddeld tussen de € 9,40 en  € 10,00 gaan besteden. Daarvan is 56% voor de entree 25% voor de horeca en 12% aan merchandise.

Stoppen mensen wel voor de attractie?
Alhoewel de attractie op een strategische plek is voorzien (de veerhaven naar Borkum) is dit volgens deskundigen ook een valkuil. Deze mensen zijn met een andere intentie dan een bezoek aan Wad & Zoo in de Eemshaven en willen zo snel mogelijk naar Borkum. De Eemshaven is (evenals Harlingen en Den Helder) een passantenhaven, geen eindbestemming. Wad & Zoo zou in elk geval de mogelijkheid van een combikaart met het vervoersbewijs van AG EMS moeten onderzoeken, dit kan drempelverlagend werken.
Link: http://marklinq.hanze.nl/wp-content/uploads/2015/12/Marklinq-WadZoo.pdf
Trefwoorden: attracties, waddengebied, bezoekerscentra, natuur, veerdiensten, duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...