Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Apenheul weet zonder kortingsacties bezoekers vast te houden

Apenheul weet zonder kortingsacties bezoekers vast te houden
De Apenheul heeft dit jaar 550.000 bezoekers weten te trekken. Dat waren er minder dan in het recordjaar 2014 toen het dierenpark in Apeldoorn maar liefst 581.000 bezoekers behaalde. Dat was met 30% een exceptionele groei. Ten opzichte van 2013 weet Apenheul in 2015 met ruim 100.000 bezoekers te groeien. Het park denkt de groei vast te weten te houden door 17 soorten loslopende apen in het park. De vele kijktips op speciale borden zorgden voor een prachtige beleving door het hele park. Grote kortingsacties waren niet nodig, wel werden extraatjes aan gasten uitgedeeld.

Druktespreiding
Apenheul voerde, na het topseizoen van 2014, enkele maatregelen in om de drukte te spreiden. Die varieerden van speciale kortingen op rustige dagen, tot ruimere openingstijden in drukke periodes zodat bezoekers vroeg, of juist laat konden komen. Dit heeft ondanks het hoge bezoekersaantal geleid tot minder grote pieken in drukte.

Meer beleving
Verder koos het park een andere strategie met betrekking tot promotie. Dit jaar kregen kinderen in de meivakantie een gratis spottas met gadgets om de apen nog beter te kunnen vinden. Een mooi cadeau in plaats van korting op de entreeprijs en daarmee verkoos het park dus beleving boven korting. Gedurende de rest van het seizoen werden de tassen verkocht en dat bleek succesvol. De beleving en waardering voor het park namen toe en de bezoekersaantallen bleven goed.

€25.000 voor de blauwoogmaki
De jaarlijkse inzamelingscampagne voor het Apenheul Natuurbehoudfonds draaide dit jaar om Madagaskar, met de blauwoogmaki als het prachtige uithangbord. Het doel was om €25.000,- op te halen voor deze bedreigde apensoort en dat is ruimschoots gelukt. Het ingezamelde bedrag gaat in zijn geheel naar het Sahamalaza project op Madagaskar, dat zich onder andere inzet om de laatste stukken bos op Madagaskar te behouden.

Vooruitblik 2016
Ook in 2016 wil Apenheul inzetten op het spotten van de loslopende apen. Dit thema zal dus nog verder uitgewerkt worden. Ook zal een volgende stap gezet worden in de spreiding van drukte. Het park wil nog meer gaan inzetten op kaartverkoop via de eigen website, onder andere via thematische acties.
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, gelderland

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...