Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-09-2015
Auteur: Marc Gerlings

Overnachtingen op Duits platteland stijgen fors

Overnachtingen op Duits platteland stijgen fors

16,3 miljoen buitenlandse bezoekers hebben in 2014 overnacht in Duitse steden en dorpen met minder dan 10.000 inwoners. Dat berekende het Federale Bureau voor de Statistiek. Een forse stijging, want in 2005 bedroeg het aantal overnachtingen nog 12,1 miljoen. Mooi, maar de groei valt wat betreft verdeling minder gunstig uit.

Grote steden groeien sneller
Iris Gleicke, parlementair staatssecretaris van het Duitse ministerie van Economie en Energie, tevens federale regeringscommissaris voor de nieuwe deelstaten, toerisme en het MKB, over de groei. "In absolute termen is deze ontwikkeling voor de landelijke gebieden zeer verheugend. Procentueel stijgt het toerisme in de grootstedelijke regio’s desondanks meer. Aangezien wij het toerisme als motor voor groei en werkgelegenheid op het platteland zien, steunen wij de landelijke regio's, bijvoorbeeld met ons recente project om cultureel toerisme op het platteland te versterken. Hier zien we nog steeds potentieel. "


Thema’s voor regio’s

Petra Hedorfer, CEO van het Duits Verkeersbureau (DZT), beaamt dit. "Het aandeel overnachtingen van buitenlandse vakantiegangers in landelijke gebieden is 22 procent. Van dit inkomende toerisme buiten de grootstedelijke regio's profiteren vooral de provincies in het midden en het zuiden van Duitsland. 72 procent van de overnachtingen van buitenlandse bezoekers aan landelijke gebieden vinden plaats in Beieren (4,3 miljoen), Rijnland-Palts (3,9 miljoen) en Baden-Württemberg (3,4 miljoen). Het is ons doel met gerichte thema’s nóg meer internationale vakantiegangers naar deze regio's te trekken, in samenwerking met lokale toerismebureaus."


Duitsland van oudsher populair bij de ‘buren’

Het Duitse platteland is het populairst bij Nederlanders. Nederlandse vakantiegangers overnachtten 5,2 miljoen keer op het Duitse platteland, goed voor bijna een derde van het totale aantal.

De Zwitsers komen op de tweede plaats. Ze zijn overigens voor een forse groei verantwoordelijk, sinds 2005 steeg het aantal Zwitserse vakantiegangers met bijna 90 procent tot meer dan twee miljoen. Belgen en Denen overnachtten respectievelijk 1,3 en 1,0 miljoen keer in de landelijke Duitse regio’s. Ook andere Europese bezoekers tonen forse groeicijfers, onder wie Oostenrijkers (plus 75 procent), Polen (plus 178 procent) en Fransen (plus 55 procent).
Trefwoorden: Duitsland, overnachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...