Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzet hotels in de plus maar de concurrentie ligt op de loer

Omzet hotels in de plus maar de concurrentie ligt op de loer
Nederlandse hotels hebben een goed halfjaar achter de rug. De omzet steeg het eerste halfjaar van 2015 met vijf procent ten opzichte van eenzelfde periode in 2014. De schrijft het CBS is haar kwartaalmonitor horeca. Volgens ING gaat de concurrentie vanuit de deeleconomie de komende jaren sterk toenemen. Daarvan gaan kleine toeristenhotels in kleine steden behoorlijk last krijgen.


Hotels hebben in het tweede kwartaal van dit jaar 5,3% meer omzet geboekt dan in die periode een jaar eerder. Al acht kwartalen op rij stijgt de omzet bij hotels. De omzet nam afgelopen kwartaal mede toe door een stijging van het aantal overnachtingen. De hotelsector is door de crisis minder hard getroffen dan andere horecabranches. Hotels moesten alleen in 2009 omzet inleveren, een jaar later ging de omzet weer omhoog. In 2014 werd voor het eerst het omzetniveau van 2008 overtroffen en was de branche qua omzet hersteld. Gemiddeld waren van januari tot en met mei ruim vier op de tien kamers in hotels bezet: 41,6 procent. Een jaar eerder was de bezettingsgraad met 39,8 procent net iets lager.


Figuur 1: Omzetontwikkeling Nederlandse hotels


Bron: CBS


Meer overnachtingen in 2015

De omzet is vooral toegenomen door een stijging van het aantal overnachtingen. In de eerste vijf maanden van dit jaar nam het aantal overnachtingen met ruim 5% toe ten opzichte van een jaar eerder. Vooral buitenlandse toeristen sliepen vaker in hotels: het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen steeg met 6,3%. Bij Nederlandse toeristen was dat 3,7%.


Concurrentie van particuliere verhuurders

Toch liggen er volop bedreigingen voor de hotelsector op de loer. Hoteliers concurreren in toenemende mate met verhuurders van woningen. In hotels worden jaarlijks 30 miljoen nachten doorgebracht en dat aantal groeit licht. Het aantal geboekte nachten via platforms als Airbnb groeit veel sneller. Dat schrijft ING in haar publicatie Hotels en de deeleconomie die schat dat er in 2018 10 miljoen overnachtingen in de deeleconomie worden gerealiseerd. Van de Nederlanders heeft 1% zijn woning al wel eens verhuurd en 6% is hier toe bereid. Ook aan de vraagzijde neemt de bereidheid om van een particulier een kamer te huren toe.

Van de Belgische en Franse toeristen heeft slechts 3% het afgelopen jaar particuliere accommodatie gehuurd, bij Duitsers en Engelsen ligt dit al op 7%. Volgens de bank zijn kleine toeristenhotels in steden vatbaar voor die extra concurrentie. Deze zomer sliepen wereldwijd 17 miljoen mensen in Airbnb-locatie, een record. In 2015 boekte Airbnb in de zomer slechts 47.000 overnachtingen. De reizigers waren gemiddeld 35 jaar oud. Zij waren iets vaker vrouw (54%) dan man. De mensen die hen ontvingen waren volgens Airbnb voornamelijk middenklassegezinnen.


Hotels ondervinden oneerlijke concurrentie door gebrekkige regelgeving en handhaving rondom toeristische verhuur van woningen. Die situatie verandert geleidelijk. Gemeenten en de Belastingdienst maken nadrukkelijker werk van het innen van toeristen- en inkomstenbelasting bij particuliere verhuurders. Het ongelijke speelveld wordt daardoor langzaam geëffend. Tegelijkertijd halen heldere spelregels de verhuur uit het grijze circuit. Dit geeft huurders en verhuurders meer vertrouwen om deel te nemen, waardoor het een nog serieuzere concurrent voor hotels wordt.


Strategische keuze maken

Volgens ING zullen hoteliers om relevant te blijven strategische keuzen moeten maken. Zo kunnen ze het eigen kameraanbod verbreden, partnerships afsluiten of de balans in de hotelexploitatie meer verschuiven van de kamers naar het restaurant, de zalen of andere faciliteiten. Hotels kunnen aanvullende inkomsten halen uit de al aanwezige kennis, faciliteiten en dienstverlening. Bijvoorbeeld door gasten van nabijgelegen particuliere accommodatie gebruik te laten maken van ontbijt, wellness of andere diensten. Of door samen op te trekken met zakelijke aanbieders van alternatieve accommodatie. De kennis bij hotels over gastvrijheid, het managen van boekingen en het optimaliseren van de bezettingsgraad en inkomsten per kamer is daarbij zeer waardevol. De urgentie voor het maken van strategische keuzes is afhankelijk van doelgroep en bereik: voor lang niet iedere hotelgast is een particuliere accommodatie een interessant alternatief. Hotels met veel zakelijke gasten of een hoog aandeel groepsboekingen zijn in eerste instantie minder gevoelig dan hotels die van losse boekingen van leisure gasten afhankelijk zijn.


Figuur 2: Het strategische keuzemenu voor de hotelier

 
Bron: ING

Flinke toename van het aanbod

Ondanks moeilijke economische tijden is het aantal reguliere hotels de afgelopen zeven jaar met ruim 36% toegenomen. De meeste nieuwe hotels zijn kleine bedrijven, zoals bed & breakfasts met maar 1 persoon op de loonlijst. Aan het begin van het derde kwartaal van 2015 waren er 4.000 hotelvestigingen. Particuliere verhuurders zijn daar niet bij inbegrepen. Een jaar eerder waren er 3.900 vestigingen.


In Zeeland staan met 6 vestigingen per 10. 000 inwoners relatief de meeste hotels. Flevoland heeft 1 hotel op 10.000 inwoners. Absoluut gezien steeg het aantal hotelvestigingen sinds 2008 het snelst in Noord-Holland. Die provincie had dit jaar 1.055 hotelvestigingen. Dat zijn er 345 meer dan in 2008.

Link: http://www.cbs.nl/NR/exeres/341BCA1E-FC1E-410B-BFA1-D3AD3DB1C368.htm
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...