Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Van Goghjaar trekt veel internationale bezoekers

Van Goghjaar trekt veel internationale bezoekers

De campagne voor het Van Goghjaar ligt op koers. Een eerste effectmeting geeft aan dat de doelstelling van 180.000 internationale bezoekers ruim gehaald gaat worden. Vooral uit de buurlanden, Zuid-Europa en de Verenigde Staten komen veel bezoekers voor de evenementen ter gelegenheid van de 125ste sterfdag van Vincent van Gogh.


Voor deze internationale marketingcampagne werken NBTC Holland Marketing, RBT KAN/Visit Veluwe en Van Gogh Brabant sinds maart 2014 intensief samen.


"De Brabantse Van Gogh-locaties hebben het aanzienlijk drukker dankzij het Van Goghjaar. Dat is niet alleen goed voor de locaties zelf, ook winkeliers en horeca in de omgeving zien de aanloop toenemen.” 


Frank van den Eijnden, directeur Van Gogh Brabant

Buurlanden, Zuid-Europa en VS

Het Van Goghjaar is inmiddels halverwege en de eerste effectmeting geeft aan dat de beoogde doelstelling van 180.000 internationale bezoekers ruimschoots gehaald zal worden. Met name uit de buurlanden, Zuid-Europa en de Verenigde Staten komen veel bezoekers. Daarnaast wordt de beoogde mediawaarde ook ruimschoots gehaald. Met name media in Italië, Duitsland, Spanje en België hebben veelvuldig en uitgebreid verslaggeving gedaan over het Van Goghjaar.


"In Gelderland is er veel enthousiasme bij de gastvrijheidsindustrie voor het thema Van Gogh”


Jurriaan de Mol, directeur RBT KAN/Vist Veluwe

Van Gogh 2015
Het Van Goghjaar 2015 is een initiatief van de founding partners van de Stichting Van Gogh Europe bestaande uit Van Gogh Brabant, het Van Gogh Museum, het Kröller-Müller Museum en Mons 2015. Samen met partners bij de Van Goghlocaties in België en Frankrijk hebben zij een gevarieerd cultureel programma samengesteld om Vincent van Gogh in 2015 te herdenken.

Trefwoorden: cultuur, evenementen, themajaren

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...