Geplaatst op: 25-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Succes voor eerste bloggersevent Lauwersmeer

Succes voor eerste bloggersevent Lauwersmeer
De organisatie van het eerste bloggersevent Lauwersmeer kijken tevreden terug op het weekend. De elf bloggers die op uitnodiging van Stichting Promotie Waddenland uit Groningen en Stichting RegioMarketing Toerisme uit Noordoost Friesland, het Lauwersmeergebied en omgeving bezochten, hebben op social media is veelvuldig gepubliceerd over het Lauwersmeer via de hashtag #BELM15.

Er zijn ruim 130.000 unieke social media accounts bereikt, met 1,1 miljoen views. Dit is exclusief de blogs die komende dagen/weken nog verschijnen. Het event leverde daarnaast een belangrijke en waardevolle relatie tussen bloggers en toeristische ondernemers op.

Gebied online in de picture
De bloggers, afkomstig uit heel Nederland, zijn echte reisliefhebbers. Ze reizen de hele wereld over en geven hun mening over de bestemmingen die zij bezoeken. De opgedane ervaringen delen zij met hun schare aan volgers via het internet. Een enorme kans voor een regio als het Lauwersmeer om zichzelf online in the picture te spelen. Met dit doel is het bloggersevent georganiseerd.



Voor een groot aantal bloggers was het Lauwermeer en omgeving tot voor kort onbekend terrein. Een mooie uitdaging voor de organisatie én lokale toeristische ondernemers om al het moois dat de regio te bieden heeft onder de aandacht te brengen. Op het programma o.a. een excursie Nationaal Park Lauwersmeer, workshops poon fileren en pesto maken van zeewier, kanoën door de grachten van Dokkum, zeefdrukken maken, wadlopen, met de tuktuk rond het Lauwersmeer en een deel van het Pieterpad lopen.

Contact leggen tussen bloggers en lokale ondernemers
Naast kennismaking met de regio was het event ook bedoeld om bloggers en lokale ondernemers met elkaar in contact te brengen. Het inzicht dat de bloggers als een soort ‘buddy’ willen fungeren om toeristische ondernemers te helpen met het online op de kaart zetten van hun bedrijf én omgeving is zeer waardevol. Tijdens de gezamenlijke brainstormsessie op zaterdagmiddag zijn tevens ideeën en inzichten van de bloggers gecombineerd met de input van lokale toeristische ondernemers. Dit heeft geleid tot een aantal krachtige ideeën om het Lauwersmeer online meer en beter onder de aandacht te brengen. Een nieuwe hashtag #Lauwersmore is hiervan een voorbeeld. De organiserende partijen gaven aan hier graag mee aan de slag te gaan. Daarnaast werd er aangegeven  in het najaar een terugkommoment te organiseren.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, social media, bloggen, natuurgebieden, dagrecreatie, reviews

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...