Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-05-2015
Auteur: Marc Gerlings
NRIT Media

Omzetgroei valt terug in horeca

Omzetgroei valt terug in horeca

In het eerste kwartaal van 2015 is de omzetgroei in de horeca met 0,3% bijna tot stilstand gekomen.  Eerdere periodes groeide de omzet nog met 1,6%en 1,2%.  Dit blijkt uit kwartaal-op-kwartaal analyses van het CBS. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2014 is nog wel sprake van een mooie groei.


In het eerste kwartaal van 2015 hebben hotels, restaurants, snackbars en cafés 0,3% meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam met 0,2% toe. Dit was voor de horeca de laagste groei in bijna twee jaar tijd. In 2014 groeide de omzet met gemiddeld 1,5% per kwartaal.


Figuur 1: Ontwikkeling omzet horeca, seizoensgecorrigeerd



Sterkste omzetstijging restaurants, snackbars in de min
Binnen de horeca was het beeld wisselend in het eerste kwartaal van 2015. Restaurants kenden met 1,1% de grootste omzetgroei. De omzet van cafés groeide met 0,2% en de omzet van hotels met 0,1%. Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, presteerden het minst goed. Hun omzet daalde met 0,6%, de verkopen namen met 0,5% af. Dit was voor het eerst in vijf kwartalen dat er minder snacks, ijsjes e.d. verkocht werden. Ook het aantal verkochte consumpties in cafés nam licht af.


Figuur 2: Ontwikkeling omzet horeca, 1e kwartaal 2015



Alle horecabranches groeien ten opzichte van 1e kwartaal 2014
Vergelijken we het eerste kwartaal van 2015 met het eerste kwartaal van 2014 dan hebben alle horecabranches meer omzet behaald, zelfs 4% meer. Restaurants en hotels presteerden het best in vergelijking met het eerste kwartaal van 2014. Hotels ontvingen in het eerste kwartaal meer (buitenlandse) gasten dan een jaar eerder.

Inkomend toerisme
Restaurants en hotels presteerden het best in vergelijking met het eerste kwartaal van 2014. Hotels ontvingen in het eerste kwartaal meer (buitenlandse) gasten dan een jaar eerder.

Groei voorbij?
Door de cijfers komt nu het beeld naar voren dat de horeca in een stabiele fase terecht komt. Hotels en restaurants kunnen nog wel profiteren van het groeiend inkomend toerisme.


Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door NRIT Media Vrijetijdsplaform.
Steun onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen.
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, cafes

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...