Geplaatst op: 07-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Tourkoorts in Utrecht

Tourkoorts in Utrecht
Nederland krijgt langzaam maar zeker last van Tourkoorts. Van 1 tot en met 5 juli strijkt het grootste wielercircus ter wereld neer in Utrecht voor de Grand Départ van de Tour de France. Airbnb meldt nu een verzesvoudiging van het aantal boekingen voor Utrechtse accommodaties rond die periode.

Het aantal boekingen op Airbnb voor accommodaties in Utrecht tijdens het weekend van de Grand Départ zijn verzesvoudigd vergeleken met die van de omliggende weken. Ook in steden als Gouda en Rotterdam, waar de wielrenners ook langskomen, is een vergelijkbare trend zichtbaar. Het is een bekend verschijnsel dat particulieren rond grote evenementen een centje bij willen verdienen door hun accommodatie aan te bieden. Toch zijn er op dit moment nog gewone hotelkamers in Utrecht beschikbaar. Op dit moment is 92% van alle hotelkamers in Utrecht in het tourweekend geboekt.

City branding, Spin off en Legacy?
Op dinsdag 26 mei vertellen direct betrokkenen over de relatie tussen (internationale) sportevenementen en city branding, economische spin off en legacy. Wat is het belang, welk beleid voert een stad hierin en welke beleving kunnen we creëren? Ervaringen vanuit Rotterdam (Grand Départ 2010) en Londen (Olympische Spelen 2012) worden gecombineerd met de plannen en ambities van Utrecht. Nieuwsgierig naar het programma? Lees dan hier verder.
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, evenementen, sportevenementen, citymarketing, branding

CELTH



||| Nieuws |||

01/10/25
ENTER2026: Waar digitale innovatie en toerisme samenkomen
Van 27 tot 30 januari 2026 vindt op de campus van Breda University of Applied Sciences het jaarlijkse ENTER congres plaats, hét internationale congres voor e-tourism en digitalisering in leisure, toerisme en hospitality.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.