Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANVR niet helemaal tevreden over nieuwe richtlijn pakketreizen

ANVR niet helemaal tevreden over nieuwe richtlijn pakketreizen
De Europese Commissie, Europees Parlement en Europese Raad een compromis gesloten over een nieuwe Richtlijn Pakketreizen en daarmee de bescherming van de consument. Daarover hebben we gisteren al bericht. De ANVR is, na een lange periode van lobby, positief over het feit dat zogenaamde ‘click-throughs’ nu ook onder deze richtlijn gaan vallen. Echter de reisbrancheorganisatie vindt wel dat met de voorgestelde herziening de partijen een uitgelezen kans hebben laten liggen. Zo wordt het voor de consument nog niet echt duidelijk of zijn geboekte reis nu wel of niet onder een pakket valt, waarbij zijn bescherming in het geding kan zijn, en is er nog geen eerlijk speelveld gecreëerd bij de verkoop van online reizen.


"We vinden het nadrukkelijk een enorme stap in de goede richting dat partijen hebben besloten ook de zogenoemde click-through arrangementen onder de werkingssfeer van de richtlijn te brengen. Daar hebben we de afgelopen jaren ook voor gelobbyd”, zegt Frank Oostdam, directeur van de ANVR. "Alleen konden de onderhandelende partijen het niet goed eens worden over de definitie van een click-through’. Het compromis dat uiteindelijk is gekozen -doorgifte van naam, emailadres en betalingsgegevens- is alleen zo geformuleerd dat het in de praktijk gewoon bijna niet zal voorkomen dat een click-through echt een pakket is en daarmee de consument volledig beschermd. Dit, omdat een echt passend aanbod je als reisaanbieder pas kunt doen als je ook de reisperiode van de boeker kent, maar die komt niet voor bij de te verstrekken gegevens. Daarmee hebben partijen niet voldaan aan de belangrijkste doelstellingen die ze zichzelf nota bene gesteld hebben: het bieden van een eerlijk speelveld voor alle reisaanbieders én het bieden van duidelijkheid aan de boekende consument”.

Veel van de andere afspraken die zijn gemaakt, leiden in de praktijk niet tot grote veranderingen voor de ANVR leden. "Met de ANVR consumentenvoorwaarden, SGR en Calamiteitenfonds hebben wij in Nederland heel veel al heel goed geregeld voor de consument”, aldus Oostdam.

Trefwoorden: reisbranche, wetten, regels, eu, pakketreizen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...