Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-05-2015
Auteur: Jorrit Bijl
CELTH

Markt voor vaste gasten sterk in beweging

Markt voor vaste gasten sterk in beweging
CELTH voert momenteel onderzoek uit naar de wensen, behoeften en toekomstplannen van de vaste gast. Nu de eerste resultaten van het onderzoek zijn geanalyseerd, worden de contouren van de vaste gast steeds beter zichtbaar. Hieruit blijkt dat bestaande vooroordelen over onder meer de bestedingen van de vaste gast niet altijd kloppen. Ook lijken we specifieke types vaste gasten te kunnen onderscheiden. Een tussenstand van de onderzoeksresultaten.


Uit het onderzoek blijkt dat het aantal binnenlandse vaste gasten sinds 2003 met ruim 16 procent is gedaald. Vooral het aantal vaste gasten die in het bezit zijn van een stacaravan of boot loopt terug. Daarentegen groeit de groep vaste gasten met een bungalow en/ of tweede woning. Wel gaat de vaste gast minder vaak naar de vakantiewoning of boot. Al worden de periodes die men daar verblijft langer.


Overaanbod vakantiewoningen en boten

Terwijl het aantal vaste gasten langzaam terugloopt, groeit het aanbod vakantiewoningen en boten. Dit overaanbod en de achteruitlopende kwaliteit van een aantal parken en havens is voor sommige regio’s zorgwekkend. Vakantieparken en havens die in de buurt van een bosrijke omgeving en/of de kust maar vooral op korte afstand van de randstad liggen, hebben een gunstiger marktperspectief.


Rust als voornaamste reden

Uit interviews met vaste gasten en buitenlandse onderzoeken blijkt dat de afstand naar de vakantiewoning of boot een belangrijke factor is voor de keuze van de vakantiewoning. De voornaamste reden om een vakantiewoning of boot te kopen is de behoefte aan rust, ruimte en het ontvluchten van dagelijkse (sociale) verplichtingen.


Vakantiewoning als oudedagvoorziening

Ook zijn er vaste gasten die vanuit financieel oogpunt de vakantiewoning aanschaffen. Zij zien deze investering veelal als oudedagvoorziening. Niet alleen is de motivatie voor deze groep vaste gasten anders, ook het gebruik van de vakantiewoning verschilt. Deze groep vaste gasten verhuurt de vakantiewoning regelmatig en maakt er zelf veel minder vaak gebruik van. Uit interviews blijkt dat deze financiële motivatie voor botenbezitters niet aan de orde is. De groep vaste gasten die hun vakantiewoning of boot niet aan anderen verhuurt doet dit vanwege emotionele redenen.


Toekomst van de vaste gast

De toekomst is sterk afhankelijk van de levensfase waarin de vaste gast zich begeeft. Sommige zullen meer gebruik gaan maken van hun vakantiewoning of boot. Anderen geven aan dat de kinderen de vaste plek zullen overnemen. Zeil- en motorbooteigenaren overwegen een andere haven. Factoren die hun keuze beïnvloeden zijn de afstand, voorzieningen, maar ook de behoefte om gelijkgestemden te ontmoeten.


In welke mate bovenstaande bevindingen voor alle vaste gasten van toepassing zijn zal worden getoetst aan de hand van een grootschalige landelijke enquête onder de vaste gast.


Deelnemen aan het onderzoek

Nog steeds kunt u meedoen en daarmee inzicht krijgen in de toekomstplannen van uw vaste gast. Stuur een mail naar Jorrit Bijl en u ontvangt direct een mail met een link naar de online vragenlijst. De mail wordt aangeleverd in twee talen, in het Nederlands en Duits. Deze mail kunt u zelf doorsturen aan uw vaste gasten; u houdt dus zelf de controle op de communicatie met uw gasten.

Trefwoorden: celth, verblijfsrecreatie, seizoensrecreatie, vaste gasten, watersport

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...