Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

De nieuwe campagne ‘Don’t Look away’ om kindersekstoerisme te bestrijden, is vorige week op Schiphol gelanceerd door minister Ard van der Steur van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De campagne, waar ook reisbrancheorganisatie ANVR samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen aan meewerkt, wil reizigers aansporen om signalen van kindermisbruik te herkennen en verdachte situaties te melden. Met deze campagne sluit Nederland aan bij de Europese Don’t look away- campagne, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden.


Minister Ard van der Steur, die tijdens de lancering het fenomeen kindersekstoerisme een ‘walgelijke vorm van misdaad’ noemde, liet weten dat reisondernemingen, toeristen, zakenreizigers en personen die in het buitenland werken onmisbare ‘ogen en oren’ zijn voor de politie en het Openbaar Ministerie bij de bestrijding van kindersekstoerisme. Van der Steur onthulde de campagneposter en riep reizigers op met ‘Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen’.


De ANVR werkt, samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen, al jaren aan het vergroten van het bewustzijn bij reisondernemingen en reizigers om hier voor de ogen niet te sluiten. De laatste jaren werkt de reisbranche nauw samen met de Koninklijke Marechaussee (Kmar), het ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het meldpunt kinderporno, Ecpat, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl, zodat meer gedetailleerde meldingen binnenkomen op https://www.meldkindersekstoerisme.nl/


ANVR-reisondernemingen, die zich uiteraard niet mogen inlaten met reizen die kinderprostitutie ten doel hebben, kunnen ook contracten met hotels direct opzeggen als zij constateren dat hotels ruimte geven aan dit fenomeen. Dat de inzet van de Nederlandse reisbranche bij de bestrijding van kindersekstoerisme wordt gewaardeerd, blijkt uit de benoeming van de ANVR tot ‘Top Member’ door de internationale organisatie The Code (The Code of Conduct for the Protection of Children from Sexual Exploitation in Travel and Tourism - http://www.thecode.org).


De Europese campagne ‘Don’t look away’ is in samenwerking met diverse landen ontwikkeld en ook de komende jaren zal Nederland met de andere deelnemende landen gezamenlijke campagne activiteiten opzetten.

Link: https://www.meldkindersekstoerisme.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
    Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
    Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
    11/08/25
    Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
    Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
    11/08/25
    Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
    Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
    06/08/25
    Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
    In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
    06/08/25
    Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
    Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
    05/08/25
    Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
    Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
    05/08/25
    Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
    Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

    ||| Agenda |||

    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    03/09/25 t/m 07-09-25
    03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
    In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
    11/09/25
    11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
    Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
    01/10/25
    01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
    Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...