Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote mosselcampagne in Duitsland

Grote mosselcampagne in Duitsland
Gedeputeerde Kees van Beveren (Landbouw, visserij & aquacultuur), Carla Schönknecht (Recreatie & Toerisme), Conrad van Tiggelen (NBTC), Stefan van Vooren (VVV Zeeland) en Nathalie van der Endt (Mosselbureau) toasten op een geslaagde samenwerking. (foto: A
Het Nederlands Mosselbureau, NBTC Holland Marketing, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland steken dit jaar 200.000 euro in een campagne om de Zeeuwse mosselen in Duitsland in de schijnwerpers te zetten. Uiteindelijk doel van de campagne is Duitsers te verleiden Zeeuwse mosselen in Zeeland te gaan proeven. De campagne is in 2014 opgezet en het grote succes vroeg om een vervolg.

Afgelopen jaar is VVV Zeeland in samenwerking met Het Nederlands Mosselbureau en NBTC Holland Marketing een promotiecampagne gestart om Zeeland met haar Zeeuwse mosselen onder de aandacht te brengen in Duitsland. Het doel van de campagne was om de bekendheid van de Zeeuwse mosselen te vergroten in Duitsland, om zo uiteindelijk meer Duitse gasten naar de Zeeuwse kust te verleiden. In 2014 bezochten bijna 20% meer Duitsers Zeeland. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde van 12%.

Uitzonderlijke groei

"Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei is dat er al enige tijd sprake was van een groei van het aantal korte vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Het mooie weer en de gunstige vakantiespreiding in Duitsland droeg bij aan (extra) vakanties in ons land. Deze groei was in heel Nederland zichtbaar maar de Nederlandse kust en vooral Zeeland hebben hier in bijzondere mate van geprofiteerd”, aldus Conrad van Tiggelen, marketingdirecteur NBTC.


Bewerking Duitse markt
Duitsers zijn gek op de Nederlandse kust en Zeeland; en mosselen en Zeeland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een samenwerking lag dus voor de hand. Daarom vond van 20 tot en met 26 oktober 2014 de eerste editie van de ‘Höllandische Muschelwoche’ plaats in Duitsland. Tijdens deze week stonden Zeeland en de Zeeuwse mosselen centraal in onder andere Keulen, Dortmund en Düsseldorf. Door middel van kookdemonstraties van een Zeeuwse mosselchef en een rondreizende mosselkeuken kregen zowel de pers als de consument volop gelegenheid om mosselen te proeven en alvast een voorproefje te nemen van een vakantie in Zeeland. Een winactie op social media en de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), het grootste regionale dagblad in Duitsland, gaf 5 winnaars de mogelijkheid om met hun 10 beste vrienden een weekend door te brengen in Zeeland, met een privé mosselkok. Een eerste onderzoek wijst uit dat 17% van de beoogde doelgroepen uitingen van de campagne heeft gezien. Dit zijn ruim 1,9 miljoen inwoners in Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Hessen. "We zijn optimistisch over de eerste resultaten van deze campagne. Uit het onderzoek blijkt dat de Duitse consument verder geïnformeerd wil worden over mosselen. Ze willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Met deze campagne willen we de Duitse consument verder informeren en inspireren”, aldus Christine Fijnaut van Het Nederlands Mosselbureau.

Samenwerking voor 2015
De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van Nederland en wordt al jaren gepromoot op de Duitse markt. Patrick Polie van VVV Zeeland: "We werken al langer samen met NBTC en met deze bundeling van krachten borduren we voort op het succes om meer Duitsers naar Zeeland te verleiden. Een bezoek aan de Zeeuwse kust kan het hele jaar rond en deze campagne zetten we bewust in om meer Duitsers in het voor- en naseizoen naar Zeeland te trekken.


Om onder de aandacht te blijven van deze Duitse gast wordt de samenwerking tussen de vier partners daarom ook voortgezet in 2015. Het totale bedrag van de campagne komt neer op € 200.000 en wordt gefinancierd door Het Nederlands Mosselbureau, het NBTC, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland. "Mosselen en Zeeland zijn net zo onlosmakelijk met elkaar verbonden als pizza met Italië en sushi met Japan. Het is dan ook heel goed dat we in Zeeland deze krachten weten te bundelen voor de promotie van Zeeland in het buitenland. Dat het gelijk al zo goed werkt, is een mooie opsteker voor andere samenwerkingen en genoeg reden wat mij betreft om er mee door te gaan”, aldus Carla Schönknecht, gedeputeerde Vrijetijdseconomie en Marketing en Promotie van Zeeland.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, zeeland, duitse markt, food, culinair toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...