Geplaatst op: 22-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veluwse gemeenten haken voor promotie aan bij RBT KAN

Veluwse gemeenten haken voor promotie aan bij RBT KAN

De Veluwse gemeenten hebben besloten de toeristische marketing en promotie uit te besteden aan RBT KAN dat de marketing en promotie onder de naam "VisitVeluwe” gaat verzorgen.


Het nieuw opgerichte VisitVeluwe is onderdeel van het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN), dat reeds meer dan tien jaar de toeristische marketing en promotie voor de regio Arnhem Nijmegen verzorgt. Het bedrijfsleven heeft RBT KAN bij de overheid voorgedragen als marketing- en promotieorganisatie voor de Veluwe. In ze zomer van 2014 ging het Veluws Bureau voor Toerisme failliet.


Vrijwel alle van de 19 gemeenten op de Veluwe doen mee en betalen 0,70 euro per inwoner aan VisitVeluwe. Vier gemeenten kunnen vanwege het ontbreken van budgettaire ruimte nog niet meedoen. Zo vond de gemeente Hattem dat RBT KAN een prima presentatie had gegeven maar was een deel van het marketingbudget al vergeven aan Rond Uit Hattem. Voor 2016 kan de gemeenteraad zich bij de bespreking van de kadernota uitspreken voor aansluiting bij RBT KAN.


VisitVeluwe beschikt voor de start over een budget van 400.000 euro. Dat geld moet volgens directeur Jurriaan de Mol worden verdubbeld of verdrievoudigd door bijdragen van het bedrijfsleven en sponsoring. Een model dat RBT KAN al jaren met succes hanteert. De eerste verzoeken van het bedrijfsleven om aan te haken bij VisitVeluwe zijn al binnen. Met de zelfstandige VVV's in de regio wordt een samenwerking gezocht.


VisitVeluwe zal zich met name richten op het enthousiasmeren van (potentiële) bezoekers aan de Veluwe. Activiteiten in binnen- en buitenland bestaan o.a. uit persbewerking, bewerken van de reisindustrie, beurspresentaties en uiteraard het benutten van de vele online mogelijkheden voor de Veluwe. Tevens wordt gestart met het uitrollen van de social media strategie waarbij gebruik gemaakt gaat worden van de vele verhalen van de bezoekers op de Veluwe. VisitVeluwe zal gebruik maken van het platform develuwe.nl. De komende periode ligt het accent op:

  • het verder uitbouwen van de succesvolle campagne 'Gelderland levert je mooie streken';
  • het doorontwikkelen van het platform develuwe.nl;
  • de inzet van social media met verhalen en ervaringen van bezoekers
  • het Van Goghjaar met als hoogtepunt de expositie in het Kröller-Müller

Bastiaan Overeem zal als Programma Manager met een Veluws team de activiteiten gaan uitrollen. De directie is in handen van Jurriaan de Mol.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, gelderland, veluwe

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...