Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start

Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan.

De nieuwe organisatie is vanaf nu verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie.

Focus
De organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen wonen, werken en studeren uitgewerkt.

Budget
Merk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro.

Lovebrand
Direcetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen. Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat nog onvoldoende."


Koers

De koers van Merk Fryslân is beschreven in het strategisch marketingplan 2015 – 2018. De komende maanden wordt deze strategie verder uitgewerkt in een jaarplan met activiteiten voor 2015. De gedetailleerde uitwerking vindt plaats in overleg en samenwerking met de regio’s, ondernemers en andere relevante gesprekspartners. Dit is een belangrijk kenmerk van de werkwijze van Merk Fryslân. Merk Fryslân staat klaar om samen met alle relevante partijen de marketing en promotie van Friesland vorm te geven.

De hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan

:

  • Drie hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie; bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten, provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
  • Centrale rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante partners, gemeenten en provincie.
  • Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra aandacht voor 'verrassend'.
  • Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
  • Verbreding imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur, culinair', met water als rode draad.
  • Thema's varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met (potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
  • Friesland en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
  • Marketing Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
  • Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases; samenhang met CH2018).
  • Doorontwikkeling strategie persreizen.
  • Primaire doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met Culturele Hoofdstad 2018.
  • Zakelijk toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
  • Studeren: faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
  • Werken: positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
  • Wonen: positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.

Link: http://www.beleeffriesland.nl/merkfryslan
Topics:Marketing
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...