Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan. De nieuwe organisatie is vanaf nu
verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten
van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. FocusDe organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart
merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden
Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen
wonen, werken en studeren uitgewerkt. BudgetMerk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro. LovebrandDirecetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle
ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand
is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen.
Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat
nog onvoldoende."
Koers
De koers van Merk Fryslân is beschreven in
het strategisch marketingplan 2015 – 2018. De komende maanden wordt deze strategie
verder uitgewerkt in een jaarplan met activiteiten voor 2015. De
gedetailleerde uitwerking vindt plaats in overleg en samenwerking met de
regio’s, ondernemers en andere relevante gesprekspartners. Dit is een
belangrijk kenmerk van de werkwijze van Merk Fryslân. Merk Fryslân staat klaar
om samen met alle relevante partijen de marketing en promotie van Friesland
vorm te geven. De
hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan :
- Drie
hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie;
bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten,
provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als
onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
- Centrale
rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante
partners, gemeenten en provincie.
- Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra
aandacht voor 'verrassend'.
- Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
- Verbreding
imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur,
culinair', met water als rode draad.
- Thema's
varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met
(potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
- Friesland
en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
- Marketing
Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad
Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
- Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases;
samenhang met CH2018).
- Doorontwikkeling strategie persreizen.
- Primaire
doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook
Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met
Culturele Hoofdstad 2018.
- Zakelijk
toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
- Studeren:
faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
- Werken:
positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
- Wonen:
positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.
Link: http://www.beleeffriesland.nl/merkfryslan
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme
|
|
26/07/24
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
|
26/07/24
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
|
26/07/24
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
|
25/07/24
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
|
25/07/24
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
|
24/07/24
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
|
22/07/24
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
|
22/07/24
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.
|
|
23/09/24
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
|
24/09/24 t/m 26-09-24
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the
Netherlands in 2024. Get...
|
02/10/24
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...
|
10/10/24
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
|
12/11/24 t/m 14-11-24
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
|
|