Geplaatst op: 03-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start

Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan.

De nieuwe organisatie is vanaf nu verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie.

Focus
De organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen wonen, werken en studeren uitgewerkt.

Budget
Merk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro.

Lovebrand
Direcetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen. Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat nog onvoldoende."


Koers

De koers van Merk Fryslân is beschreven in het strategisch marketingplan 2015 – 2018. De komende maanden wordt deze strategie verder uitgewerkt in een jaarplan met activiteiten voor 2015. De gedetailleerde uitwerking vindt plaats in overleg en samenwerking met de regio’s, ondernemers en andere relevante gesprekspartners. Dit is een belangrijk kenmerk van de werkwijze van Merk Fryslân. Merk Fryslân staat klaar om samen met alle relevante partijen de marketing en promotie van Friesland vorm te geven.

De hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan

:

  • Drie hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie; bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten, provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
  • Centrale rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante partners, gemeenten en provincie.
  • Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra aandacht voor 'verrassend'.
  • Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
  • Verbreding imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur, culinair', met water als rode draad.
  • Thema's varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met (potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
  • Friesland en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
  • Marketing Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
  • Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases; samenhang met CH2018).
  • Doorontwikkeling strategie persreizen.
  • Primaire doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met Culturele Hoofdstad 2018.
  • Zakelijk toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
  • Studeren: faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
  • Werken: positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
  • Wonen: positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.

Link: http://www.beleeffriesland.nl/merkfryslan
Topics:Marketing
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.
17/01/25
Exclusief voor leden
Records voor Spanje maar focus verschuift
Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...