Geplaatst op: 25-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-4

Studio 100 Plopsa met vallen en opstaan naar de top

Studio 100 Plopsa met vallen en opstaan naar de top

De Euro Attractions Show (EAS) in Amsterdam is in volle gang. Woensdag was het Leadership Breakfast waar Steve van den Kerkhof van Studio 100 en de Plopsagroep de verzamelde top van de Europese attractieparken tijdens het ontbijt mocht toespreken. Hij nam de aanwezigen mee in de nog jonge geschiedenis van Studio 100/Plopsa en het businessmodel waarmee wordt gewerkt.


De groep heeft inmiddels vijf attractieparken in België, Nederland en Duitsland die samen 2,7 miljoen gasten op jaarbasis ontvangen. Studio 100 startte in 1996 met vijf werknemers en heeft er nu een dikke duizend. Waar een tv-programma met sprekende nephond al niet toe kan leiden. Studio 100 is meer dan alleen attractieparken. Alles draait bij het bedrijf om de karakters waaromheen tv-programma’s, live shows, digitale aanwezigheid, boeken, merchandise en thematische attracties worden gebouwd. Zo is Studio 100 bijvoorbeeld met de verkoop van jaarlijks 850.000 boeken de grootste uitgever in de Benelux en heeft het bedrijf een retailcollectie van maar liefst 4.000 producten.


Vallen maar niet opgeven

Studio 100 lijkt een eenvoudig succesverhaal maar het bedrijf heeft zich met vallen en opstaan ontwikkeld. In de beginjaren dachten ze met lokaal bekende artiesten en karakters als Kabouter Plop en K3 wel even internationaal te kunnen doorbreken. Dat viel vies tegen want dat wij in de Benelux Plopfan zijn, betekent nog niet dat ze ook in andere landen de vriendelijke kabouter en de drie zingende meisjes omarmen. Studio 100 leerde een dure les dat ‘live action’ je lokaal sterk maakt vanwege de eigen taal en cultuur maar moeilijk op de internationaal markt te verkopen is. Daarom heeft het bedrijf al snel de focus op geanimeerde karakters gericht omdat deze internationaal makkelijker zijn te vermarkten. Toen kwam Studio 100 er achter dat de internationale markt niet direct zit te springen op nieuwe onbekende karakters. Weer een wijze les geleerd. Maar bij Studio 100 geven ze niet snel op en ze kochten een filmcatalogus met ondermeer Maja de Bij, Wicky de Viking, Blinky Bell en Heidi. Deze oude karakers kregen bij Studio 100 een nieuw leven en het succesverhaal kon van start gaan.



Businesscyclus

Van den Kerkhof sprak voor een volle zaal attractieparkprofessionals en die wilden natuurlijk snel naar het succesverhaal van de attractieparken maar dat duurde wel even want in het businessmodel van Studio 100 komen de attractieparken er pas aan het eind van de businesscyclus aan te pas.

  • live action
  • animatie
  • tv
  • liveshows
  • merchandising en licecing
  • digitaal
  • publishing
  • muziek
  • themaparken

In het themapark moet de karakters een ‘eeuwig’ leven krijgen. Alleen succesvolle karakters halen het attractiepark.


Volledige thematisering

Alles begint bij Studio 100 met een karakter. Daar worden allereerst tv-programma’s omheen gemaakt en als die een succes zijn, volgen de andere initiatieven snel. Bij Studio 100 zijn ze zich bewust van de vaak korte levensduur van karakters en ze moeten daarom snel ‘het attractiepark’ in. De attractie wordt dan volledig gethematiseerd en dat is bij Plopsa wel iets anders dan een sticker of een logo plakken. Bij elke investering is 25% van het budget beschikbaar voor thematisering.


Herhaalbezoek stimuleren

Plopsa wil in haar parken het herhaalbezoek nadrukkelijk stimuleren. Nu bezoeken gasten gemiddeld 1x per jaar een park. Om dat te verhogen wil Plopsa de gasten b ij elk bezoek een nieuwe ervaring bieden. Daarom organiseert elk Plopsapark op jaarbasis gemiddeld 25 events. Deze strategie sorteert duidelijk succes want in Plopsa de Panne steeg het aantal jaarkaarthouders van 10.000 naar 100.000.


Investeringsruimte absolute noodzaak

Bij de ontwikkeling van nieuwe parken moet het businessplan voldoende ruimte bieden voor herinvesteringen. Elk park moet een EBITDA van 35% tot 40% genereren. Plopsa wil 50% van de EBITDA terug in het park investeren. De rest is bestemd voor investeringen in nieuwe initiatieven. Meer investeren in een bestaand park is niet nodig omdat een verzorgingsgebied van een park een beperkte opnamecapaciteit heeft. Doel van Plopsa is een jaarlijkse groei van 5% tot 10% in aantallen bezoekers. Het personeelsbeleid bij Plopsa is eenvoudig, personeel moet een duidelijke passie voor themaparken hebben. Het devies is ‘the right people at the right place’.


Alleen investeren in indoorparken

Plopsa wil ook nieuwe parken bouwen maar alleen indoor omdat zij minder investeringen vergen en direct geld opleveren. Ze zijn ook in de markt voor de overname van bestaande pretparken maar daar moet wel een negatieve of neutrale EBITDA inzitten zodat groei mogelijk is. Plopsa gaat ook de karakters in licentie geven aan andere parken en zo het Plopsa-gedachtengoed over de wereld verspreiden. Van den Kerkhof vatte aan het eind van zijn verhaal nog eens de succesfactoren van Plopsa nog eens samen: content, thematisering, events, right people at the right place en een goed businessplan met herinvesteringsruimte.

Trefwoorden: attractieparken

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...