Geplaatst op: 25-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Uitstekend voorjaar voor Overijsselse campings

Uitstekend voorjaar voor Overijsselse campings

De campings in Overijssel kijken terug op een uitstekend voorjaar. In de maanden april, mei en juni trokken 162.000 kampeerders naar Overijssel, 35% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Landelijk gezien steeg dit aantal met 5%. Opvallend detail: het aantal buitenlandse kampeerders in deze periode verdubbelde. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.


De goede cijfers zijn volgens Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, niet toevallig: "Er zijn verschillende factoren die een rol spelen. Ten eerste hebben we in Overijssel fantastische accommodaties, waaronder 10 van de 39 best campings die Nederland rijk is. Ten tweede hebben wij zowel in het binnen- als buitenland onze toeristische regio’s intensief gepromoot, bijvoorbeeld met de Duitslandcampagne ‘Das Andere Holland’ en campagnes in Vlaanderen.”


Dat het aantal buitenlandse toeristen dat in Nederland kampeert toeneemt, verbaast Van Voornveld evenmin: "Het aantal buitenlandse toeristen stijgt. In 2013 bezochten 12,8 miljoen buitenlandse toeristen ons land, 5% meer dan het jaar ervoor. In tegenstelling tot de binnenlandse toerist, houden zij niet de hand op de knip. En deze buitenlandse toerist weet Overijssel steeds beter te vinden. Kijk bijvoorbeeld naar WaterReijk, waar Giethoorn één van de hotspots is voor de Chinese toerist. Zelfs de dienstregeling in de bus wordt vertaald naar het Chinees.”


Ondanks de positieve cijfers van het CBS, moet niet te vroeg worden gejuicht: "De kampeersector heeft het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad en de rendementen staan nog onder druk. Daarnaast blijft het belangrijk dat we onze bestemmingen onder de aandacht blijven brengen van nationale en internationale bezoekers en dat onze accommodaties en faciliteiten blijven innoveren”, besluit Van Voornveld.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...