Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

De broeikasgassen hebben in 2013 een recordhoogte bereikt. Dat werd vooral veroorzaakt door een toename van kooldioxide (CO2). Dat heeft het Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) vandaag bekend gemaakt. Deze organisatie roept dan ook op tot een gecoördineerde wereldwijde aanpak van de ‘verwoestende’ klimaatverandering.


Sinds 1984 zijn de CO2-emissies nog nooit zo snel gestegen als in de periode 2012-2031. Die snelle stijging werd veroorzaakt door toenemende uitstoot en het beperktere vermogen van de aarde om CO2 op te nemen. In 2013 was de concentratie van CO2 142% hoger dan in de pre-industriële samenleving van 1750.


Geen twijfel over wetenschappelijke basis

"Ons klimaat is zonder enige twijfel aan het veranderen en wordt het weer extremer”, zegt WMO Secretary-General Michel Jarraud in een verklaring. "Dat is het gevolg van menselijk handelen zoals het verbranden van fossiele brandstoffen.”


Het is vijf voor twaalf

Uit het onderzoek van de WMO blijkt overduidelijk dat de concentratie kooldioxide in de atmosfeer scherp stijgt. "We moeten deze trend keren door de uitstoot van CO2 te verminderen”, stelt Jarraud die tegelijkertijd een duidelijke waarschuwing uitspreekt: "Het is vijf voor twaalf.” Volgens Jarraud hebben we de kennis en de middelen om de stijging van de temperatuur binnen de twee graden te houden: "Daarmee geven we onze planeet en onze kinderen en kleinkinderen een toekomst.” Onwetendheid kan in de optiek van Jarraud geen excuus meer zijn om geen actie te ondernemen.


In het nieuwste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat vorige week is verschenen een uitgebreid hoofdstuk over trends in duurzaam ondernemen. Hieronder alvast de conclusie van de auteurs:


In dit hoofdstuk is een poging gedaan ondernemers hulp te bieden bij het toewerken naar een bedrijfsvoering die toekomstbestendig is, doordat zij op de noden en wensen van zowel bedrijf, medewerkers, klanten als milieu en maatschappij ingaan. De mogelijkheden daartoe zijn divers, soms makkelijk (maar lang niet altijd) en zullen vaak een omdenken vergen. De ontwikkelingen en veranderingen in de reisbranche in 2013 maken eens te meer duidelijk dat bijvoorbeeld een touroperator sowieso niet meer van een vast model, met name qua bestemmingen, uit kan gaan. Een duurzaam toeristisch ondernemer die dit als kans ziet zal beter op schommelingen in de markt, de maatschappij en het milieu voorbereid zijn. Daarbij helpt het wellicht om te onthouden dat gastheerschap en duurzaamheid niet een tegenstelling hoeven te zijn; de combinatie van beide biedt juist kansen voor nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen.


Last but not least moet de link met toeristisch en gastvrijheidsonderwijs gelegd worden. Als duurzaam ondernemen de toekomst heeft, is het essentieel dat de huidige generatie toerisme- en hospitalitystudenten hier rijkelijk kennis mee maakt. Potentiële gevolgen voor mens en milieu, MVO/DTO en duurzaam gastheerschap zouden in elke opleiding standaard onderwezen moeten worden. Daarnaast zouden hogescholen en universiteiten naar het eigen beleid kunnen kijken: doen wij zelf wel voldoende aan MVO, moeten onze studenten wel zo ver weg op excursie, is ons personeel voldoende in MVO/DTO geschoold, et cetera. Studenten zijn immers net toeristen: zij komen bij hun instituut ook in een nieuwe omgeving en staan dus ook open voor nieuwe belevenissen, impulsen en ervaringen. Het katalysatoreffect van positieve ervaringen met duurzaamheid tijdens de opleiding zou weleens heel groot kunnen zijn.

Link: https://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/pr_1002_en.html
Trefwoorden: duurzaam toerisme, broeikasgassen, co2

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...