Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

900.000 buitenlandse bezoekers tijdens Pasen

900.000 buitenlandse bezoekers tijdens Pasen
Het paasweekend van 2014 zorgde voor een zeer goede start van het toeristisch seizoen in Nederland. Volgens NBTC Holland Marketing brachten dit jaar zo’n 900.000 buitenlandse toeristen de paasdagen in Nederland door. Daarnaast genoten zo’n 350.000 Nederlanders van een korte paasvakantie in eigen land. Bovendien ondernamen Nederlanders zo’n 25 miljoen uitjes in eigen land. Alle bezoekers samen besteedden dit jaar bijna 700 miljoen euro tijdens Pasen in ons land.
  • 900.000 buitenlandse toeristen
  • 350.000 binnenlandse vakanties
  • 25 miljoen uitstapjes
  • 700 miljoen aan bestedingen
Veel bezoek uit buurlanden
Nederland is populair bij de buurlanden en de trend van groeiend bezoek uit Duitsland en België zet door. Van de 900.000 buitenlandse toeristen kwam het overgrote deel uit Duitsland (ruim 575.000) en zo’n 225.000 Belgen bezochten ons land tijdens Pasen. Daarnaast waren er ook veel bezoekers uit Frankrijk en Groot-Brittannië. Belangrijkste trekkers voor de buitenlandse bezoekers waren ook dit jaar de Bollenstreek, de kust en de grote steden. De accommodaties aan de kust waren dit jaar populair en door het hele land waren de bungalows, vakantiehuisjes en hotels goed bezet. Ook de campings waren redelijk goed bezet.

Vakantie in eigen land
In totaal gingen circa 600.000 Nederlanders op vakantie tijdens Pasen. Zo’n 350.000 Nederlanders vierden paasvakantie in eigen land. Traditiegetrouw worden er ook veel uitstapjes ondernomen tijdens Pasen. Ook dit jaar trokken Nederlanders er vol op uit en werden er zo’n 25 miljoen uitjes ondernomen. Fietsen en wandelen zijn daarbij favoriet. Ook was het druk op en rond het strand en er werden veel bezoeken gebracht aan attractieparken, musea, evenementen, meubelboulevards en tuincentra.

Bestedingen Paastoerisme
De toeristische sector is van groot belang voor de Nederlandse economie: tijdens Pasen besteedden Nederlanders tijdens hun vakantie en uitstapjes in eigen land ruim 500 miljoen euro. De buitenlandse dag- en verblijfsgasten gaven zo’n 180 miljoen euro uit tijdens hun verblijf in Nederland. In totaal werd er tijdens de paasdagen bijna 700 miljoen euro uitgegeven in Nederland aan vervoer, verblijf en vermaak. Dat was 200 miljoen euro meer dan in 2013 toen het erg koud was maar nog steeds 100 miljoen euro meer dan in 2012 toen paastoeristen 600 miljoen euro uitgaven.

Keukenhof
Keukenhof heeft in het paasweekend ruim 100.000 bezoekers ontvangen. 2014 is één van de beste paasdagen uit de geschiedenis van Keukenhof. "De combinatie van het mooie weer, het park in volle bloei en het thema "Holland” heeft er voor gezorgd dat we zeer tevreden zijn over het groot aantal gasten”, aldus directeur Bart Siemerink. Keukenhof had gezorgd voor extra activiteiten. Er was veel belangstelling van Nederlandse gezinnen, Duitse en Amerikaanse gasten en opvallend veel Aziaten waaronder Chinezen.
Trefwoorden: paasdagen, inkomend toerisme, binnenlands toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...