Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-04-2014
Auteur: Marc Gerlings

Nederland stijgt in weekend weg markt

Nederland stijgt in weekend weg markt

Nederland stijgt in populariteit bij Europeanen als het gaat om een weekendje weg met Pasen. We zullen met name Duitsers en Britten aantreffen in ons land op de terrassen en bij de bekende toeristenattracties.

Amsterdam staat zelfs in de top drie van de meest geboekte Paasbestemmingen van de Britten, na Londen en Parijs. Dit blijkt uit data van online reisorganisatie Expedia.

Nederland in top 10 van Europese bestemmingen
Nederland stijgt in bijna alle top tien lijsten van de Europese landen. Mensen uitDuitsland, Frankrijk, Ierland, Groot-Brittannië en Denemarken kiezen vaker dan vorig jaar voor een weekendje weg in Nederland. Frankrijk en Ierland, waar Nederland nog niet eerder voor kwam in de top tien lijsten, stijgen het meest.

New York vervangt Londen als topfavoriet voor Nederlanders
New York voert in 2014 de lijst aan, waar vorig jaar Londen nog de favoriete bestemming voor Nederlanders bleek. Dit jaar gaan we de oceaan over en zijn we in groten getale te vinden in New York tijdens Pasen. We lijken weer wat verder te reizen. Het herstel van de economie wordt zichtbaar in het reisgedrag van Nederlanders.

Een nieuwkomer in de lijst van de Nederlanders is Portugal en staat op plek negen. De Arabische Emiraten zijn dit jaar niet meer te vinden in de top tien.

René Nieuwmans: "meer dan vakantie in tulpentijd”
René Nieuwmans, Senior Commercial Manager Expedia.nl: "Dat Nederland een groeiend populaire bestemming is voor veel Europeanen doet ons goed. Een mogelijke verklaring isdat het hier al heerlijk lenteweer is geweest en de paasvakantie dit jaar middenin de tulpentijd valt. Toch zal niet alleen het weer invloed hebben op de populariteit van Nederland als vakantiebestemming. Als online reisbureau doen we er veel aan om ons kleine kikkerlandje op de kaart te zetten bij andere Europese landen. Expedia heeft regelmatig aanbiedingen voor vlucht en hotel samen naar Amsterdam, waardoor mensen kunnen besparen op hun reis. Op deze manier blijft er nog voldoende budget over voor een bezoek aan de vele musea die Amsterdam te bieden heeft.”

Populairste bestemmingen van Nederlanders tijdens Paasdagen

2013

2014

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Groot-Brittannië

Spanje & Canarische Eilanden

Spanje & Canarische Eilanden

Italië

Italië

Groot-Brittannië

Frankrijk

Frankrijk

Duitsland

Nederland

Nederland

Duitsland

Arabische Emiraten

Turkije

België

Portugal

Turkije

België

Trefwoorden: Pasen, onderzoek toerisme, weekend weg

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.