Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ING: Horeca leeft op in 2014

ING: Horeca leeft op in 2014
In 2014 koerst de horeca af op een half procent omzetgroei. Ten opzichte van vorig jaar is het consumentenvertrouwen aanmerkelijk verbeterd, neemt de koopkracht weer toe en ook het zachte weer in het eerste kwartaal pakt positief uit voor de verkopen. Vooral de voorziene volumegroei in hotels en restaurants leidt tot stijging van het omzetvolume. Cafetaria’s eindigen het jaar naar verwachting licht in de plus, aan de dalende trend bij cafés komt in 2014 echter nog geen eind. Dat schrijft ING in haar nieuwste Kwartaalbericht Horeca.

Start van 2014 veelbelovend voor horeca
Voor dit jaar wordt een lichte groei (0,5%) van de verkopen in de horeca verwacht. Daarmee herstelt de sector zich gedeeltelijk van de omzetdaling van 1,4% in 2013. Het grote verschil tussen beide jaren is dat de start van dit jaar een stuk veelbelovender is dan het voorjaar van 2013. Zo heeft het consumentenvertrouwen al geruime tijd de stijgende lijn te pakken. Ook neemt de koopkracht van consumenten toe, wat weer een stimulans kan vormen voor de uitgaven. Tegelijkertijd onderscheidde het weerbeeld in het eerste kwartaal van 2014 zich in positieve zin van 2013. De gemiddelde temperatuur lag bijna 5 graden hoger en ook de zon liet zich veel meer zien. Vooral terrashouders en strandtenten trappen het jaar daardoor een stuk beter af dan in voorgaande jaren het geval was.



Hotels en restaurants dragen bij aan omzetgroei, café-omzet verder in de min
Het zijn vooral de ontwikkelingen bij hotels en restaurants die de lichte groei in de horeca ondersteunen. Onder andere de aantrekkingskracht van Amsterdam voor toeristen en zakelijke reizigers zorgt voor een toenemend aantal (inter)nationale overnachtingen in hotels. Restaurants realiseerden in 2013 al een lichte omzetgroei en kunnen deze naar verwachting doorzetten in 2014. De brede maatschappelijk aandacht voor voeding is een factor waar restauranthouders ook de komende tijd van kunnen profiteren. Aan de andere kant staat de omzet van cafés sterk onder druk. De volumekrimp bij cafés kwam in 2013 net iets boven de 9% uit. In 2014 neemt het tempo waarmee de verkopen dalen af tot circa 3%, een omslag lijkt dus vooralsnog uit te blijven. "Door het grote aantal horecagelegenheden waar consumenten uit kunnen kiezen is het voor ondernemers in die sector nu uitdagender dan ooit”, aldus Jan van der Doelen, sectormanager Leisure. "Het rendement van veel horecabedrijven heeft vooral hierdoor sterk onder druk gestaan en er dient rekening mee te worden gehouden dat het niet acuut zal verbeteren. In de strijd om de consument staat innovatief ondernemerschap centraal”.

Achterblijvende economie en wet-en regelgeving pijnpunten
Het sentiment onder horecaondernemers lijkt iets te verbeteren. Maar nog steeds verwacht slechts een op de vijf MKB’ers in de horeca dit jaar een verbetering van het ondernemersklimaat. Naast de achterblijvende economische groei wordt (de toenemende) wet-en regelgeving als belangrijkste bedreiging voor de bedrijfsvoering genoemd. Het gaat dan bijvoorbeeld om dossiers als de alcohol- en accijnswetgeving en het verruimen van de winkelfunctie in horecazaken.

Groter horeca-aanbod zet druk op bedrijfsresultaat
Ondanks de daling van het verkoopvolume in 2012 en 2013 is het aantal horecagelegenheden gestegen. De omvang van de taart neemt dus niet toe maar het aantal gegadigden stijgt, dit zorgt dat het bedrijfsresultaat beduidend lager is dan een aantal jaar terug. Het aantal bedrijven dat het financieel zwaar heeft is dan ook nog relatief hoog.

Link: http://www.ing.nl/Images/ING%20-%20Kwartaalbericht%20Horeca%20-%20Horeca%20leeft%20op%20-%20april%202014_tcm14-157914.pdf?id=20140403073312
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet, verwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...