Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Publiciteitscampagne erkende Veluwse streekproducten

Publiciteitscampagne erkende Veluwse streekproducten

Het Veluws Bureau voor Toerisme, de Stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) en Van de Mheen FoodServices zetten samen erkende Veluwse streekproducten op de (menu)kaart. 


De 3 partijen bekrachtigen hun samenwerking op dinsdag 26 november, tijdens een bijeenkomst op landgoed Schovenhorst in Putten. Groothandel Van de Mheen Foodservices zorgt voor de distributie, SPN voor de certificering en het Veluws Bureau voor Toerisme voor extra promotie.


Keurmerk ‘Erkend Veluws Streekproduct’
In 2012 ontwikkelde het Veluws Bureau voor Toerisme samen met de Stichting Streekeigen Producten Nederland het keurmerk ‘Erkend Veluws Streekproduct’. Dit landelijk erkende streekkeurmerk garandeert de consument dat het betreffende product is gemaakt op de Veluwe, van Veluwse ingrediënten en dat de herkomst bekend en gegarandeerd is. De producenten die het keurmerk mogen gebruiken, hebben alle uitgangspunten onderschreven en zijn gehouden aan het naleven daarvan.


Ook in horeca meer streekproducten
Ook in de horeca wordt steeds vaker gebruik gemaakt van producten uit eigen streek. Met tv-zenders als 24Kitchen en programma’s als Masterchef en Keuringsdienst van Waarde is de belangstelling voor lokale producten sterk toegenomen. Vaak genoeg is de wil er wel, maar ontbreekt de tijd om ‘de boer op te gaan’. Van de Mheen Foodservices, SPN en het Veluws Bureau voor Toerisme gaan daarom hun krachten bundelen.


Veluwe als culinaire bestemming
Door de samenwerking wordt het voor chef-koks een stuk gemakkelijker om streekproducten te gebruiken. Ook zullen erkende producenten zo meer afzetkanalen krijgen, zodat ook de consument vaker kan genieten van alles dat de Veluwe op culinair gebied te bieden heeft. Bovendien wordt getracht het imago van de Veluwe als culinaire bestemming te versterken.


Verkiezing ‘Beste streekrestaurant van de Veluwe’
Naast een grote publiciteitscampagne zullen Van de Mheen Foodservices, SPN en het VBT in 2014 gezamenlijk een verkiezing organiseren voor het ‘Beste streekrestaurant van de Veluwe’. Horecabedrijven, variërend van fastfoodrestaurants tot culinaire brasserie, kunnen hierbij meedingen als ze bij de bereiding van hun gerechten erkende streekproducten gebruiken.


Keurmerk goed voor reputatie
Daarnaast mogen de horecabedrijven het bijbehorende logo gebruiken. "Het keurmerk is voor horecabedrijven een mooi PR-instrument”, aldus Dagmar Kroezen van het Veluws Bureau voor Toerisme. "Je laat daarmee zien dat je lokaal betrokken bent. Ook staat het voor eerlijke en kwalitatief hoogwaardige producten. Dat komt je reputatie zeker ten goede.”


Direct contact tussen producent en afnemer
Door de samenwerking met groothandel Van de Mheen Foodservices in Harderwijk is de keten van product naar consument compleet. Aalt van de Mheen: "Wij voelen ons als Harderwijks bedrijf zeer verbonden met de Veluwe en wilden dat graag meer tot uiting brengen in ons assortiment. Door ook streekproducten aan de bestellijst toe te voegen, komen we tegemoet aan een toenemende vraag naar streekproducten vanuit de horeca. Voor chefkoks is er niets mooiers dan te werken met producten uit eigen streek. De producenten houden bovendien zelf het contact met de afnemers. Bestellen gebeurt gewoon bij hen zelf. Wij zorgen voor de distributie daarvan. Een goede en persoonlijke relatie staat bij ons voorop."

Trefwoorden: marketing, horeca, Veluwen, streekproducten, samenwerking, culinair

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.