Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nederlandse vakantiegangers willen authentieke vakantie

Nederlandse vakantiegangers willen authentieke vakantie

Withlocals is een reismarktplaats waar toeristen in contact kunnen komen met de lokale bevolking van een vakantiebestemming. Via dit reisplatform kunnen toeristen een etentje, tour of activiteit boeken bij de ‘locals’ in Azië. Dit gebeurt dan zonder tussenkomst van een reisorganisatie. Op deze manier wordt ingespeeld op de ‘social travelling’ trend. Hierbij gaan toeristen op zoek naar authenticiteit tijdens hun vakantie door te trachten de vakantiebestemming als inwoner te beleven in plaats van als toerist. Marijn Maas, één van de drie oprichters van het platform meldt aan het AD dat Nederlanders zijn uitgekeken op all inclusive hotelvakanties.


‘Locals’ bieden diensten aan
Op het reisplatform bieden de lokale bewoners, ook wel locals, hun diensten aan. De toerist kan de aangeboden diensten vervolgens afnemen bij de desbetreffende local. Marijn verklaart aan het AD dat de lokale bewoner zijn omgeving als geen ander kent. Volgens hem is het dan ook leuk wanneer een bewoner geld kan verdienen met die kennis.


Nederlanders willen afwijken van grote massa
Maas heeft geconstateerd dat Nederlandse vakantiegangers willen afwijken van de grote massa. Zij gaan daarbij opzoek naar een op maat gemaakte vakantie. Op Withlocals.com worden zij direct in contact gebracht met de lokale bevolking. Het is volgens Maas ook nog eens goedkoper omdat er een hele hoop tussenschakels wegvallen die bij het boeken via een touroperator wel aanwezig zijn.


Controle van diensten en aanbieder
De diensten die door Aziaten worden aangeboden op het platform worden gecontroleerd. Zo vindt er een screening plaats na inschrijving van de locals op Withlocals. Ook worden bank- en paspoortgegevens gecontroleerd waarna een ambassadeursteam de aangeboden dienst persoonlijk gaat controleren. De toeristen zelf kunnen na afloop van de trip ook een review achterlaten om zo hun eigen ervaringen te delen.


Geen gevaar voor reisorganisaties
Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas vormt het reisplatform geen gevaar voor reisorganisaties. Hij geeft aan dat er ondanks de veranderingen in de reisbranche nog steeds mensen zullen zijn die de voorkeur geven aan georganiseerde all inclusive hotelvakanties. Deze reizen zijn, wegens de massa-inkoop, namelijk relatief goedkoop. Daarnaast meent Bakas dat een deel van de toeristen zich door social traveling beperkt voelt in zijn privacy. Marijn Maas meent dat de reisbranche aan het veranderen is doordat de groep ‘social travelers’ groeit. Hij geeft aan dat touroperators mee moeten veranderen om te kunnen overleven.


Kans van slagen voor ‘eten bij lokale bevolking’ concept
De initiatiefnemers van het platform geven aan dat de eerste tekenen van succes al aanwezig zijn. In Azië krijgt het platform al veel publiciteit. Begin november vindt de officiële aftrap van de website plaats. Bakas laat zich positief uit over de kans van slagen van het ‘eten bij lokale bevolking’ concept. Of de ‘activiteiten met locals’ ook een succes gaat worden is volgens hem nog maar de vraag omdat het hier een luxe behoefte betreft.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: reisplatform, vakantie, reis, lokale bevolking, social traveling

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...