Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren
Teruglopende abonnementen en advertentie-inkomsten dwingen de ANWB haar uitgeverij te reorganiseren. De opbrengsten uit nieuwe media compenseren de teruglopende inkomsten van de traditionele media onvoldoende. Door de reorganisatie zal bij het mediabedrijf de werkgelegenheid met 76 fte afnemen. Een aantal medewerkers kan elders binnen het bedrijf worden herplaatst, voor 50 fte is er geen werk meer bij ANWB.  Na de reorganisatie werken er bij het mediabedrijf 146 fte. De titels Buitenleven en Toeractief worden verkocht.

Mediabedrijf blijft van strategisch belang
Het mediabedrijf is en blijft van strategische waarde in de dienstverlening aan de leden van de ANWB. Daarom zal de ANWB ook de komende jaren investeren in de ontwikkeling van nieuwe mediaproducten en -diensten. Zo schrijft de toeristenbond op haar website.

Ontslagen niet voorkomen
Het belang van papieren uitgaven neemt als gevolg van de 'digitale revolutie' gestaag af. Deze kenmerkende ontwikkeling  wordt in de wereld van de uitgeverij overal gevoeld. Ook de ANWB ontkomt niet aan de gevolgen ervan. Het mediabedrijf biedt op dit moment werkgelegenheid aan 243 mensen. Uitgedrukt in voltijdsbanen  gaat het om 222 banen. De werkgelegenheid zal dalen naar 146 voltijdsbanen. Een aantal medewerkers zal worden overgeplaatst naar een ander onderdeel van de ANWB. Bij 50 fte is er sprake van een vervallen functie en zal  het Sociaal Plan, dat onlangs met de bonden is opgesteld, voor de betrokken medewerkers uitkomst bieden. Tijdelijke contracten zullen niet worden verlengd.

Reorganisatie wordt nog dit jaar afgerond
De ANWB streeft ernaar de reorganisatie nog dit jaar af te ronden. Binnen de reorganisatie zal getracht worden de magazines Buitenleven en Toeractief elders onder te brengen. Ook cartografische producten zullen niet meer in eigen beheer worden vervaardigd. De meeste eigen uitgaven van kaarten, boeken en gidsen op het gebied van wandelen, fietsen en vrije tijd, zullen worden beëindigd. 

ANWB Media
Het mediabedrijf van de ANWB geeft op dit moment zeven commerciële tijdschriften uit, evenals het ledenmagazine Kampioen. Ook worden ongeveer 800 titels van kaarten, boeken en gidsen in de markt gezet. Een deel daarvan wordt gratis aangeboden als onderdeel van het ANWB-lidmaatschap. Daarnaast ontwikkelt en beheert het mediabedrijf verschillende themaportals op anwb.nl. Het bezoek aan de site wordt gestimuleerd met nieuwsbrieven, diverse mobiele applicaties en via de sociale media.
Trefwoorden: uitgeverijen, anwb, werkgelegenheid

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    16/06/25
    Exclusief voor leden
    PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
    Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
    16/06/25
    ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
    Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
    16/06/25
    Exclusief voor leden
    Rijden in het buitenland? Toch wel eng
    34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
    13/06/25
    Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
    De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
    13/06/25
    ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
    Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
    13/06/25
    Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
    De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
    13/06/25
    Exclusief voor leden
    Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
    Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
    13/06/25
    Exclusief voor leden
    Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
    Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

    ||| Agenda |||

    19/06/25
    19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
    Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...