Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hoogeveen wil meer van recreatie en toerisme in de regio profiteren

Hoogeveen wil meer van recreatie en toerisme in de regio profiteren

De regio Hoogeveen heeft een beleidsnotitie opgesteld voor Recreatie en Toerisme. Het college stelt de gemeenteraad voor in te stemmen met de beleidsnotitie Recreatie en Toerisme 2013-2017. De beleidsnotitie biedt een kader waarbinnen de sector recreatie en toerisme zich de komende jaren verder kan ontwikkelen.


Hoogeveen blijft achter bij Drenthe
Waar in de provincie Drenthe recreatie en toerisme meer dan 20% van de totale bedrijvigheid uitmaakt, met 1 miljard euro aan bestedingen, blijft Hoogeveen steken op 52 miljoen aan bestedingen, waarvan 47 voor rekening komt van dagtoerisme. De 150.000 overnachtingen en 2,2 miljoen dagbezoeken zijn in Hoogeveen goed voor 900 banen; nog geen 4% van de totale werkgelegenheid. Bovendien is uit een recent rapport gebleken dat recreatie en toerisme één van de weinige bedrijfstakken is die

zich in het huidige economische klimaat overeind houdt en niet krimpt.


Beleid draagt bij aan gewenste duidelijke lijn
Vastgesteld beleid op het terrein van recreatie en toerisme draagt bij aan een duidelijke lijn die de gemeente Hoogeveen hierin wil hanteren. De notitie geeft aan waar Hoogeveen met haar beleid naar toe wil en wat inwoners en ondernemers van de gemeente mogen en kunnen verwachten. In de notitie is een aantal actiepunten en voorstellen benoemd, waarvoor mogelijk extra budget nodig is.


De 6 pijlers van de visie

De gemeente Hoogeveen wil meer recreatief-toeristische activiteiten om zo de bestedingen van inwoners en bezoekers te vergroten en hiermee het aantal banen in deze sector. Hoogeveen telt vooral kleinschalige verblijfsrecreatieve voorzieningen. Zowel dagjesmensen als verblijfstoeristen zijn relatief oud, met een lager inkomen en besteding dan gemiddeld in ons land. Hoe Hoogeveen zijn recreatief-toeristische sector verdere impulsen kan geven, staat aangegeven in zes pijlers.


Focus op dagtoerisme
De kwaliteiten van Hoogeveen op het terrein van recreatie en toerisme liggen voornamelijk in het aanbod voor dagrecreatie, zowel voor inwoners als voor gasten, die al dan niet verblijven in een van de omringende gemeenten. Daarom kiest Hoogeveen voor een focus op dagrecreatie. Het doel is om zo het aantal dagtoeristen te laten toenemen van 2 miljoen nu tot 2,5 miljoen in 2017. De werkgelegenheid in de sector neemt bij deze groei naar verwachting toe van 900 banen in 2011 tot


Ontwikkeling nieuwe producten

Vanuit regionaal perspectief bezien, liggen er voor Hoogeveen een aantal kansen om het recreatief toeristische aanbod te verbeteren en uit te breiden. Te denken valt aan een verdere ontwikkeling van het stadscentrum, het ontwikkelen van grootschalig verblijfstoerisme en het ontwikkelen van innovatieve arrangementen die passen bij de doelgroep.


Faciliteren van ondernemers

Om het initiatiefnemers mogelijk te maken om het Hoogeveense recreatief-toeristische product verder op te waarderen, worden ze gefaciliteerd. Het beleid van Hoogeveen is gericht op een grotere aantrekkelijkheid van de dorpen en het landelijk gebied. Recreatieve en toeristische voorzieningen kunnen de leefbaarheid en de sociale structuur in dorpen vergroten. Daarnaast biedt Hoogeveen ruimte voor ondernemers met nieuwe, innovatieve recreatief-toeristische ideeën. Verder geeft de cultuurhistorische beleidskaart, die in ontwikkeling is, richting aan de mogelijkheid om een accommodatie te bouwen of uit te breiden.


Stadcentrum gemakkelijk bereikbaar

Bereikbaarheid en vindbaarheid gaan hand in hand, zeker voor gasten. Routing en bewegwijzering laten echter te wensen over wat betreft het centrum. Voor zowel automobilisten als fietsers is het stadscentrum moeilijk te vinden. Goede bereikbaarheid, snelle vindbaarheid en ruime parkeervoorzieningen, dat wil Hoogeveen aan haar bezoekers bieden.


Toeristisch Informatie Punt en Platform Promotie Hoogeveen

Ontwikkeling van recreatie en toerisme kan niet zonder goed ingericht en toegerust Toeristisch Recreatief Informatiepunt (TIP). Het TIP moet gemakkelijk te vinden zijn en op herkenbare locatie zitten. Om het TIP optimaal te kunnen laten functioneren voor dienstverlening aan jaarlijks twee miljoen dagtoeristen, is opwaardering nodig. Aangestuurd door een professionele coördinator als formeel aanspreekpunt geven vrijwilligers vorm en inhoud aan het TIP. Er worden plannen ontwikkeld voor een Platform Promotie Hoogeveen, waarin de Stichting Centrummanagement, het TIP, het TROP, de gemeente Hoogeveen, het Recreatieschap Drenthe en culturele organisaties als De Tamboer en de bibliotheek de krachten willen bundelen om samen Hoogeveen sterk op de kaart te zetten.


Samenwerking binnen de regio

Binnen de regio Zuidwest-Drenthe trekken de gemeenten Westerveld, Midden-Drenthe en De Wolden beduidend meer toeristen dan Hoogeveen en Meppel. Toeristen die deze plattelandsgemeenten kiezen om te verblijven, bieden kansen voor Hoogeveen: het zijn de potentiële ‘dagjesmensen’ die in Hoogeveen op bezoek komen. Als Hoogeveen erin slaagt om ze te verleiden naar Hoogeveen te komen en bestedingen te doen, kan Hoogeveen meeliften met de regio en zo zijn toeristische regiofunctie

waarmaken. Binnen de regio Zuidwest-Drenthe werken de vijf gemeenten vooral samen op uitvoerend vlak. Beleidsmatige samenwerking is onlangs voorzichtig in gang gezet. Door samen de regio te profileren en samen knelpunten op te lossen wordt de regio als geheel sterker.

Link: http://www.hoogeveen.nl/bis/Bestuur_en_Organisatie/College_van_B_W/Documenten_van_B_W/2013/Juni/BenW_voorstel_Beleidsnotitie_Recreatie_en_Toerisme_Gastvrij_Hoogeveen/Beleidsnotitie_recreatie_en_toerisme_2013_2017
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleidsplannen, toerisme, dagrecreatie, gemeentes, hoogeveen,

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...