Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Is er toekomst voor attractieparken?

European Tourism Futures Institute van Stenden doet onderzoek

Is er toekomst voor attractieparken?
Attractieparken waar dieren de hoofdrol spelen hebben de komende jaren de grootste kans op veel dagbezoekers. Er moet hierbij niet alleen worden gedacht aan de bekende dierentuinen, safariparken en bijvoorbeeld dolfinaria, maar ook aan nieuwe concepten met dieren. Het gaat de bezoekers daarbij vooral om ontspanning. Educatie en informatie vinden zij minder van belang. Ook parken waar cultuur een belangrijke rol speelt, gaan een goede toekomst tegemoet. Dat blijkt uit onderzoek van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van Stenden naar de toekomst van attractieparken. De onderzoekers hebben ten behoeve van deze studie eerder dit jaar een representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking uitgevoerd.


Dynamische markt

De dynamiek in de markt van dagattracties is voor het ETFI de reden geweest een op de toekomst gerichte studie naar de ontwikkelingsmogelijkheden van (Nederlandse) attractieparken uit te voeren. Naast de groei van het aantal attractieparken, is de variatie tussen en binnen deze parken sterk toegenomen. De marktomstandigheden zorgen ervoor dat de attractiewaarde vaak van korte duur is en parken regelmatig fors moeten investeren om de bezoekers te kunnen blijven interesseren. Daarnaast geeft het management van een aantal parken in Nederland en daarbuiten aan dat het vooral de vergrijzing en de afnemende hoeveelheid vrije tijd zijn die voor de grootste onzekerheid zorgen bij de te maken keuzes hoe bezoekers te blijven interesseren.


Scenariostudie

Met behulp van een voor Nederland unieke scenariostudie heeft het ETFI van Stenden de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van attractieparken in kaart gebracht. In het onderzoek stonden toekomstige bezoekmotieven van consumenten centraal. Daarnaast werd er ook ingegaan op de te verwachten groepssamenstelling, de gewenste kenmerken van de parken, onderwerpen en wijze van presenteren, de behoefte aan verblijfsaccommodatie en activiteiten in de omgeving die consumenten met een bezoek zouden willen combineren.


Ook interesse voor cultuurparken

Een opvallende conclusie uit het consumentenonderzoek is ook dat er de komende jaren nog een behoorlijke interesse is voor attractieparken waarin het thema cultuur een centrale plaats inneemt. Daarbij kan gedacht worden aan musea, galeries, theaters en nieuwe rond cultuur te ontwikkelen complexen. Op basis van het onderzoek heeft het ETFI een viertal scenario’s opgesteld welke attractieparken kunnen helpen bij hun oriëntatie op de toekomst. Voor individuele parken kan ETFI specifieke scenario’s ontwikkelen waarmee (nieuw) beleid kan worden getoetst of ontwikkeld.


Club van elf

Tijdens de jubileumviering van de Club van elf op maandag 2 september in De Efteling werden een aantal van de resultaten van het onderzoek van ETFI gepresenteerd.


Scenarioplanning

Meer weten over scenarioplanning? Kijk dan hier naar het filmpje.


Trefwoorden: attractieparken, toekomstverkenningen, scenarios

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.