Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Is er toekomst voor attractieparken?

European Tourism Futures Institute van Stenden doet onderzoek

Is er toekomst voor attractieparken?
Attractieparken waar dieren de hoofdrol spelen hebben de komende jaren de grootste kans op veel dagbezoekers. Er moet hierbij niet alleen worden gedacht aan de bekende dierentuinen, safariparken en bijvoorbeeld dolfinaria, maar ook aan nieuwe concepten met dieren. Het gaat de bezoekers daarbij vooral om ontspanning. Educatie en informatie vinden zij minder van belang. Ook parken waar cultuur een belangrijke rol speelt, gaan een goede toekomst tegemoet. Dat blijkt uit onderzoek van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van Stenden naar de toekomst van attractieparken. De onderzoekers hebben ten behoeve van deze studie eerder dit jaar een representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking uitgevoerd.


Dynamische markt

De dynamiek in de markt van dagattracties is voor het ETFI de reden geweest een op de toekomst gerichte studie naar de ontwikkelingsmogelijkheden van (Nederlandse) attractieparken uit te voeren. Naast de groei van het aantal attractieparken, is de variatie tussen en binnen deze parken sterk toegenomen. De marktomstandigheden zorgen ervoor dat de attractiewaarde vaak van korte duur is en parken regelmatig fors moeten investeren om de bezoekers te kunnen blijven interesseren. Daarnaast geeft het management van een aantal parken in Nederland en daarbuiten aan dat het vooral de vergrijzing en de afnemende hoeveelheid vrije tijd zijn die voor de grootste onzekerheid zorgen bij de te maken keuzes hoe bezoekers te blijven interesseren.


Scenariostudie

Met behulp van een voor Nederland unieke scenariostudie heeft het ETFI van Stenden de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van attractieparken in kaart gebracht. In het onderzoek stonden toekomstige bezoekmotieven van consumenten centraal. Daarnaast werd er ook ingegaan op de te verwachten groepssamenstelling, de gewenste kenmerken van de parken, onderwerpen en wijze van presenteren, de behoefte aan verblijfsaccommodatie en activiteiten in de omgeving die consumenten met een bezoek zouden willen combineren.


Ook interesse voor cultuurparken

Een opvallende conclusie uit het consumentenonderzoek is ook dat er de komende jaren nog een behoorlijke interesse is voor attractieparken waarin het thema cultuur een centrale plaats inneemt. Daarbij kan gedacht worden aan musea, galeries, theaters en nieuwe rond cultuur te ontwikkelen complexen. Op basis van het onderzoek heeft het ETFI een viertal scenario’s opgesteld welke attractieparken kunnen helpen bij hun oriëntatie op de toekomst. Voor individuele parken kan ETFI specifieke scenario’s ontwikkelen waarmee (nieuw) beleid kan worden getoetst of ontwikkeld.


Club van elf

Tijdens de jubileumviering van de Club van elf op maandag 2 september in De Efteling werden een aantal van de resultaten van het onderzoek van ETFI gepresenteerd.


Scenarioplanning

Meer weten over scenarioplanning? Kijk dan hier naar het filmpje.


Trefwoorden: attractieparken, toekomstverkenningen, scenarios

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...