Geplaatst op: 26-06-2015
Auteur: Marc Gerlings

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Op donderdag 25 juni kwam vakblad Recreatie & Toerisme juni 2015 uit. Hieronder de editorial van dat nummer dat de samenhang aan artikelen en vakinformatie weergeeft. In de komende twee weken worden alle artikelen online geplaatst.


Waait door Nederland een wilde design storm? Je denkt van wel als je de stroom aan ideeën ziet voor verblijfsaccommodaties. Het zijn soms kleine plannen die je inspiratie tot grote hoogte aanwakkeren. Dan opeens gaat het om een miljoenen project, bij de Grevelingen. Daarin zie je de kracht van een grootse sector. Van klein tot groot, het is doordacht en vervuld van de intentie om beter te worden. Dat weerspiegelt zich in het tweeluik, ‘Voorbij de bungalow en de uitvouwbare tent’ en ‘Hoe word je de beste accommodatie van Nederland?’ (pagina 60 tot en met 63 en pagina 42 tot en met 44). Misschien vind je de accommodaties van UrbanCampsite te klein en te onbeduidend in economische omvang. Het zijn wel de parels in vormgeving en denkproces over hoe mensen willen overnachten. Ook grote ontwikkelaars en bekende architecten houden deze vernieuwingen in de gaten. Het adagium is dat de bezoeker komt voor een goed bed maar de locatie en het verhaal rond de manier van overnachten winnen aan terrein. Daar tegenover staat een groots project voor long stay in Amsterdam van Nederlandse ontwikkelaars. Als dit Zoku aanslaat kan het in andere landen ook een marktveranderaar zijn. Net die personen die een markt weten open te breken presenteren we graag in dit blad.


In toerisme zien we altijd eigenzinnige figuren. Zij durven op te staan en van iets zachts zoals reizen en recreatie een doordacht business model te maken. Dat zachte kun je omzetten tot euro’s die rinkelen in de kassa, of liever knisperen. Wouter de Waal van Texel is er zo een (pagina 22). Met het eigenzinnige dat in het karakter van de Texelaars zit weet hij een bloeiende industrie op te bouwen. Aan de andere kant van het land werkt Manuel Hezeman (pagina 64). Knap als je van een afgeschreven toeristisch bureau weer een stevige stichting weet te maken.


Dat klinkt allemaal mooi en fladderend. Toerisme is ook groot door zijn rauwe randjes. Omdat toeristen het Anne Frank Huis willen bezoeken of Cimetière du Père-Lachaise. Plekken waar geschiedenis, drama en dood je omarmen. Karel Werdler schreef er een boek over dat sinds mei te koop is: Dark Tourism, De dood achterna. Veel vaklezers kennen zijn werk al maar wat drijft hem om dit uit te zoeken (pagina 34). Om te speuren waarom mensen naar deze donkere destinatie op reis gaan? Een goed gesprek met de mens achter de onderzoeker.

Veel leesplezier!

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: Recreatie Toerisme, accommodaties, management, marketing, beheer, exploitatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/09/19
Droomparken en Ticketsplus lanceren Droomuitjes.nl
In samenwerking met Ticketsplus lanceert Droomparken een nieuwe website genaamd: www.droomuitjes.nl. Via deze portaal biedt zij haar gasten ontdekmomenten rondom de veertien Droomparken verspreid over Nederland.
17/09/19
Eerste marketingvakdag voor Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie
Op donderdag 3 oktober organiseert PleisureWorld NRIT de eerste marketingvakdag voor de Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie: Marketing D-Day.
16/09/19
Het maken van keuzes helpt in winst uit marketing
Afgelopen week werd marketeer Mariska Snoek van Vakantiepark Het Stoetenslagh toegevoegd aan de spre...
16/09/19
Keep it Clean day op Camping de Lakens
Zaterdag 21 september staat Camping de Lakens in Bloemendaal geheel in het teken van de nationale ‘Keep it Clean Day’. Dit landelijke initiatief daagt alle Nederlanders uit om een dag lang al het zwerfaval op te ruimen dat ze tegenkomen.
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
12/09/19
Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe
In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.
11/09/19
Exclusief voor leden
Concept freestyle cruisen twintig jaar oud
Tafelschikking, vaste dinertijden, dat zijn een paar onderdelen die cruisemaatschappij Norwegian Cru...
11/09/19
Exclusief voor leden
Tweede banenmarkt door vijf parken en attracties in Limburg
De vraag naar goed en enthousiast personeel in Limburg is groot. Vijf bedrijven bundelen voor de twe...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk