Geplaatst op: 27-05-2015
Auteur: Marie-Ange de Kort

New cultural venue management, need or nonsense?

New cultural venue management, need or nonsense?

Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietracks Cultural Venue Management. Het culturele veld verandert sterk. Er worden nieuwe eisen aan het management van cultural venues gesteld. Breder en beter vermarkten van het culturele product is de uitdaging. Het herijken van het bestaansrecht van de cultuurtempel zelf een nog grotere. Men richt de blik naar buiten, werkt samen en co-creëert met publiek, communities en nieuwe partners, programmeert op andere plekken, draagt bij aan de ‘branding’ van de stad en verbindt groepen in de stad. Op het Toerisme- & Vrijetijdscongres gingen Peter van der Aalst, Arend Hardorff en Simon de Wijs in op de veranderende omgeving en hoe onderwijs en cultuur elkaar vinden en gezamenlijk optrekken


Het specialisatietracks Cultural Venue Management is binnen het brede terrein van de Creatieve industrie vooral gericht op cultuurpodia en o.a. hun exploitatie- problemen in een sterk veranderende wereld. Zo maakt Arend Hardorff als bestuursvoorzitter van MEZZ, poppodium in Breda, van dichtbij de dagelijkse strijd mee om de bezoekers en om voldoende omzetten. De exploitatie van de ‘hardware’ blijkt heel lastig o.a. door dure vaste lasten. Door studenten en docenten in te zetten in projecten met de cultuurpodia als opdrachtgever, kunnen problemen worden aangepakt en deels opgelost.


Vraag was in welk opzicht we de spelregels binnen de culturele sector zien veranderen. Van Aalst, Hardorff en de Wijs zien een ware paradigmashift, die uit veel kleine en grote veranderingen bestaat: teruglopende subsidies, herbezinning van taken en functies, voortdurende technologisering en digitalisering, een verschuivend concurrentielandschap, maar ook: een complexere stakeholdersomgeving, hoge verwachtingen van het publiek (o.a. door de invloed van social media) en de groeiende diversiteit van het publiek waar je aan tegemoet moet komen, kortere productlevenscycli en minder ontwikkeltijd, en tot slot de professionalisering van zakenpartners. Er is daardoor meer samenwerking dan ooit vereist in het culturele veld. En juist in die samenwerking kan het onderwijs haar rol pakken.


Er werden in rap tempo meerdere succesvolle voorbeelden gegeven van mooie praktische projecten, waarbij de studenten en docenten van de AFL in co-creatie met diverse cultuurpodia oplossingen proberen te bieden voor diverse problemen. Zo werd het Parktheater Eindhoven genoemd, waar o.l.v Giel Pastoors de medewerkers actief worden betrokken om de bezoeker meer te ‘beraken’, en waar deze, om de nieuwe aanpak beter te begrijpen, in dezelfde periode colleges en workshops volgen aan de AFL, terwijl studenten 1 dag in de week in het theater helpen met dit project. Een pareltje op het gebied van samenwerking! Verder is er ook een convenant gesloten met Podium T in Bergen op Zoom voor duurzame evenementen: de connectie met de regio wordt versterkt (bio-based industry) en studenten werken wederom 1 dag in de week in T. Samen werken ze aan meer duurzaamheid als het gaat om poppodium acts. Voor Tilburg 013 is er een businessplan opgesteld ter heroriëntatie en zal de grote zaal nu worden uitgebouwd, waarvoor een subsidieaanvraag is geschreven. Er wordt samengewerkt met het hiphop festival Woo-Hah in de Spoorzone Tilburg maar ook met de inspirerende artistieke André Amaro van Amaro Creative industries, die baanbrekende dingen onderneemt o.a. op het gebied van festival-catering en pop-up restaurants. De AFL is er met 75 studenten op bezoek geweest om te leren hoe je dit soort dingen op een eigenzinnige manier kunt organiseren. En er zijn nog veel meer projecten: De aanstaande fusie van de Effenaar in Eindhoven met Muziekcentrum Frits Philips, het social label van Piet Hein Eek, waar een divers stakeholders netwerk achter zit en mensen met een beperking toch aan het werk kunnen en in aanraking komen met topontwerpers. Eigenlijk teveel om echt diepgaand op in te kunnen gaan.


Wat de studenten van de AFL bieden is: de ontwikkeling van conceptideeën en de uitvoering daarvan, de organisatie van evenementen of het schrijven van subsidieaanvragen. Over het algemeen werken meerdere partijen samen, gaan de studenten 1 dag in de week naar de locatie, waar ook de docent hen opzoekt, coacht en zelf in de praktijk leert, en daarnaast vinden op school interactieve processen plaats in een lab. In de drie-hoek onderwijs, ondernemers en overheid wordt in gezamenlijkheid kennis ontwikkeld en toegepast. Dit gebeurt niet alleen voor de genoemde cultuurpodia, maar ook voor de 7 grote musea van Brabant.


Al met al voor de aanwezige vertegenwoordigers van Hogescholen en gemeentes een waardevolle en inspirerende bijeenkomst.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, podia


||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/11/19
TUI Nederland koopt onderdelen van failliet Thomas Cook
TUI Nederland heeft onderdelen van het failliete Thomas Cook overgenomen.
22/11/19
Stichting Handicart maakt grote duurzame slag
Oudere en mindervalide golfers lopen straks voorop als het gaat om duurzaamheid: de komende vijf jaar vervangt de Stichting Handicart haar complete golfwagenpark door nieuwe elektrische golfkarren.
22/11/19
Exclusief voor leden
126 vliegtuigen in bestelling door Emirates
Emirates, ’s werelds grootste internationale luchtvaartmaatschappij, heeft tijdens de Dubai Airsho...
21/11/19
Genomineerden Fietsroute van het Jaar
De strijd om de Fietsroute van het Jaar is weer losgebarsten. Vier routes in België, Frankrijk en Z...
21/11/19
Natuurmonumenten zoekt partner voor veerdienst Marker Wadden
Natuurmonumenten zoekt een partner voor de exploitatie van een veerdienst van en naar Marker Wadden.
21/11/19
Exclusief voor leden
easyJet gaat alle CO2-uitstoot compenseren en gaat in vakanties
easyJet heeft dankzij een recordzomer een sterk boekjaar achter de rug. De luchtvaartmaatschappij gaat vanaf deze week alle CO2-uitstoot van haar vluchten gaat compenseren. Touroperators krijgen er een concurrent bij want easyJet gaat ook strandvakanties en stedentrips aanbieden.
21/11/19
Exclusief voor leden
Explosieve groei van aantal starters in de horeca
Steeds meer Nederlanders kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap. In onze branche is de groei zelfs spectaculair te noemen.
21/11/19
Bèd & Bótram Bie Ós is Beste Pronkkamer van Nederland
De Bed & Breakfastprijs van de Pronkkamer is gewonnen door Bèd & Bótram Bie Ós.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk