Geplaatst op: 30-06-2015
Auteur: Han Verheijden

Wie heeft het Groene Hart lief?

Wie heeft het Groene Hart lief?

Momenteel ben ik betrokken bij twee adviestrajecten in het Groene Hart. Met meer dan gewone belangstelling las ik daarom de jongste, economische monitor van het gebied. Het hoofdstuk over toerisme en recreatie was pessimistisch van toon: zowel de watersport als de verblijfsrecreatie namen in belang af. Waarom is ons eigen Central Park, zoals het Groene Hart weleens gekscherend wordt genoemd, zo weinig geliefd?


Laten we eens vanuit de toerist kijken naar de sterke punten, maar vooral ook naar de wat zwakkere kenmerken van de streek. Planologisch is het project zeker succesvol gebleken. Voorkomen is dat de Randstad is dichtgeslibd en het typische zeventiende-eeuwse landschap met zijn droogmakerijen en molens is behouden en nog goed herkenbaar. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander dat ook herkent en waardeert. Het landschap is weliswaar ‘groen’, maar de gemiddelde toerist denkt bij ‘groen’ aan bijvoorbeeld heidevelden, bossen of wellicht aan kleinschalige veenweidegebieden. De bewust open gehouden polders, soms visueel ontsierd door kassenbouw, infrastructuur en stedelijke uitlopers, passen niet in dat beeld. De waterplassen zijn fraai en ook zijn er veel vaarroutes en fietspaden gerealiseerd, maar door het vlakke karakter van de polders zijn wind en regen hier vaker spelbreker dan elders. De in het Groene Hart gevestigde verblijfsaccommodaties en watersportfaciliteiten hebben zich door dat zelfde ruimtelijk beleid niet of nauwelijks kunnen ontwikkelen. Ze zijn meest kleinschalig. Dat klinkt aantrekkelijk, maar hierdoor is professionele exploitatie niet of nauwelijks mogelijk. Gevolg is veel semipermanente bewoning van de vaak gedateerde caravans en bungalows, met alle gevolgen van dien. Het zelfde geldt voor de jachthavens, waar de voorzieningen en services beperkt zijn gebleven. Dat schrikt moderne watersporters af.


Daarnaast heeft het Groene Hart in mijn visie ook een serieus marketingprobleem. De naamsbekendheid is in Nederland ongetwijfeld groot, maar bijna niemand kan het gebied echt benoemen. Er is geen toeristische identiteit en inwoners voelen zich nauwelijks ‘Groene Harters’. Ze zijn niet trots op hun streek en het lijkt er soms op dat alleen de planner het Groene Hart nog lief heeft. Of zelfs dat niet meer? De toeristische organisaties, die hieraan wat zouden moeten doen, zijn erg versnipperd en het budget voor gebiedspromotie is heel klein.


Is het Groene Hart toeristisch-economisch verloren? Ik denk van niet. Het landschap is wereldwijd uniek en door mensenhanden gemaakt. Alleen dat al is voor toeristen de moeite waard, maar dat moet dan wel intensief beleefd kunnen worden. Er zijn veel plekjes met spannende overgangen van water naar land. Ze zijn nu nog vaak het exclusieve domein van regionale recreanten. Hier zal meer ruimte moeten komen voor nieuw elan en nieuwe doelgroepen. Aan de randen van het Groene Hart liggen aantrekkelijke stadjes en zijn er ook locaties waar een mix van stedelijke recreatie en toeristische clusters mogelijk lijkt. Wat te denken van het Bentwoud of van Park21 bijvoorbeeld? Midden in een van de rijkste metropolen van Europa, met miljoenen stedelijke recreanten en miljoenen toeristen van over de hele wereld liggen in mijn visie gouden kansen. De vraag is alleen: wie pakt ze op?


Han Verheijden is adviseur Vrijetijdseconomie. Hij is daarnaast lector Productiviteit aan de NHTV te Breda. Hij is bereikbaar via han@hanverheijden.nl.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme juni 2015.
Trefwoorden: Groene Hart, marketing, beleid, recreatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/09/19
Exclusief voor leden
Landal Kaatsheuvel gaat open op 4 oktober
Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsh...
20/09/19
Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab
Een kleine 90 studenten van de Breda University of Applied Sciences gaan voor 20 bedrijven in de toeristische sector nieuwe impactvolle concepten bedenken.
20/09/19
Exclusief voor leden
Gemeente stopt subsidie: VVV vestiging Vlissingen sluit
VVV Zeeland sluit haar vestiging in Vlissingen. Het sluiten van de VVV is nodig omdat de gemeente Vlissingen stopt met het verstrekken van subsidie.
19/09/19
Exclusief voor leden
Landmark Vensters op Ginkelse Heide
Op de Ginkelse Heide heeft de Britse veteraan John Jeffries het Landmark Vensters op het Verleden onthuld om daarmee de luchtlandingen van 18 september 1944 te herdenken.
19/09/19
Consumentenvertrouwen daalt weer
De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief.
19/09/19
Roompot clustert wensaanvragen in Wensweken
Roompot krijgt zoveel aanvragen voor aanvragen voor wensen en sponsoring dat het deze aanvragen gaat clusteren om zo een eerlijker verdeling te krijgen.
18/09/19
Honderden Roompot-medewerkers proberen zaterdag record op World Cleanup Day te verbeteren
Zaterdag vindt de 2019 editie plaats van de World Cleanup Day. Honderden medewerkers van Roompot Vak...
18/09/19
Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs
Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk