Ooh Ooh Cherso voorbij
De bestemming Chersonissos op het eiland Kreta kan zich al lange
tijd verheugen in grote belangstelling van vooral jeugdige Nederlandse
vakantievierders. Het TV-programma OhOh Cherso bevestigde het beeld dat de
bestemming vooral geliefd is als het gaat om ‘feesten en beesten’. In opdracht
van de gemeenteraad van Chersonissos en het Verkeersbureau van Kreta deden drie
groepen studenten van de minor Destination
Management van Inholland Diemen onderzoek ter plaatse naar de mogelijkheden om
de beeldvorming bij te stellen en Kreta en Chersonissos als duurzame bestemming
te promoten.
Tijdens hun desk- en fieldresearch bleek al gauw dat de meeste
touroperators de nadruk leggen op strand en uitgaan en weinig of niet refereren
aan de natuurlijke en culturele bezienswaardigheden die het eiland te bieden
heeft. Ook stelden zij vast dat Kreta zelf nog wel het een en ander kan
ondernemen om de andere kanten van het eiland onder de aandacht van bezoekers
te brengen en dat daarbij de inzet van een actuele website een belangrijke
bijdrage kan leveren. Gesprekken ter plaatse met toeristische ondernemers
toonden aan dat men op Kreta ook belangstelling heeft voor andere doelgroepen,
zoals gezinnen met kinderen en meer cultureel ingestelde toeristen en dat alle
betrokkenen een verlenging van het seizoen zouden toejuichen.
Voor wat betreft de duurzaamheid gaven vertegenwoordigers van de
grotere hotels en touroperators aan dat zij daaraan reeds aandacht besteden in
hun bedrijfsvoering, maar de kleinere hotels en reisorganisaties bleken hieraan
nog niet veel aandacht te besteden. Deze
ondernemers toonden echter wel belangstelling en gaven aan dat zij behoefte
hebben aan training en informatie over dit onderwerp en deden revens een beroep
op de lokale overheden om dit te faciliteren.
Nadat de drie rapporten besproken zijn door
overheid en ondernemers zullen vertegenwoordigers van Inholland Diemen na het
hoogseizoen afreizen naar Kreta om een aantal trainingen te verzorgen en een
verdere bijdrage leveren aan het verduurzamen van de bestemming.
Trefwoorden: Inholland, onderzoek, cherso, destination management
|
|
18/06/25
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
|
16/06/25
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
|
13/06/25
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
|
10/06/25
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
|
03/06/25
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
|
27/05/25
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
|
26/05/25
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
|
21/05/25
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
|
|