Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-12-2022
Auteur: Jasper Heslinga

Drie “misverstanden” op weg naar klimaatneutraal toerisme

Drie “misverstanden” op weg naar klimaatneutraal toerisme
Afbeelding van Felipe via Pixabay

Dat de toeristische sector voor een enorme verduurzamingsopgave staat moge inmiddels duidelijk zijn en op de afgelopen Toerisme Top (gehouden op de Floriade in Almere) stond het er zelfs geheel in het teken van, aangezien het thema "Op weg naar klimaatneutraal toerisme” was. Dit deed mij uiteraard deugd, omdat dit een thema is waar we vanuit onderzoek en onderwijs op de hogescholen waarmee ik veel samenwerk, al jaren op hameren. Begrijp me niet verkeerd, toerisme is een prachtig fenomeen, maar de manier waarop we met zijn allen (ook ik) zijn gaan reizen heeft een schaduwkant, namelijk de enorme ecologische voetafdruk die we achterlaten op onze planeet. Verduurzamen moet dus, maar tijdens de Toerisme Top viel mij echter in de discussies wederom op dat er een aantal misverstanden zijn die verandering in de weg zitten.


Er zijn volop technologische ontwikkelingen en innovaties gaande die ervoor zorgen dat we minder C02 gaan uitstoten, denk bijvoorbeeld aan elektrisch te vliegen, maar het probleem is dat we iets te veel vertrouwen op deze technologische vooruitgang. De realiteit is dat elektrisch vliegen niet zo eenvoudig blijkt, en vandaag de dag is dat dus nog steeds toekomstmuziek. Het gaat dus nog wel even duren voordat we massaal met het elektrische vliegtuig kunnen; vergelijk maar eens hoe traag de transitie van fossiel rijden naar elektrisch rijden gaat. Het blinde vertrouwen in technologische vooruitgang (ook wel ‘silver bullets’ genoemd) om ons hachje te redden, zorgt ervoor dat we uiteindelijk niet direct gaan handelen, ondanks dat iedereen wel degelijk de urgentie voelt.


Er komt een toekomstig waarin we elektrisch gaan vliegen, maar dit duurt dus nog wel even. De vraag is dus wat gaan we in de tussentijd doen. Het antwoord; zo veel mogelijk proberen onze C02 voetafdruk te beperken. Dit betekent niet dat niemand meer mag reizen, of dat de gehele sector failliet moet gaan, maar vraagt om een andere manier van reizen; een bewustere manier. Waarbij de consumenten telkens een bewuste keuze zou moeten maken. Maar de consument kan dit niet alleen. Uit recent onderzoek, uitgevoerd door CELTH in opdracht van de European Travel Commission, is gebleken dat reizigers er best duurzame waarden, houdingen en normen op na houden, alleen dat dit niet altijd tot daadwerkelijk duurzaam gedrag leidt (het zogenaamde attitude-behaviour gap). Vaak wordt het beïnvloeden van sociale normen en gewoonten gezien als mogelijke oplossingen om dit te overbruggen, maar deze zelfde studie laat zien dat ‘prijs’ en ‘comfort’ de enige condities zijn waardoor reizigers geneigd zijn hun reisgedrag aan te passen. Kortom, een financiële prikkel door reizen eerlijker beprijzen en het gemakkelijker maken voor de consument om voor een alternatief te kiezen door barrières weg te nemen, zijn de enige manieren die werken.


Nog een hardnekkig misverstand is dat de consument een duurzame keuze niet ziet zitten en daarom daar niet voor kiest. Echter, dezelfde bovengenoemde studie laat zien dat het constant redeneren vanuit de vraagkant van de consument eenzijdig is en kritisch kijken naar wat er wordt aangeboden aan de aanbodkant is dan ook noodzakelijk. Om toeristen te verleiden om een duurzame keuze te maken, zouden bedrijven in de toeristische sector aan de slag moeten met het ontwikkelen van een duurzaam aanbod en duurzame reisarrangementen, zodat de consument ook daadwerkelijk wat te kiezen heeft.


Verduurzaming is een enorme opgave, maar biedt voor ondernemers ook kansen om zich te onderscheiden, nieuwe doelgroepen aan te boren en te komen tot nieuwe verdienmodellen die beter passen bij een duurzamere en circulaire wereld. Er zijn gelukkig inmiddels legio aan voorbeelden van bedrijven die het anders zijn gaan doen. Deze koplopers moeten we koesteren en een inspirator laten zijn voor bedrijven deze omslag nog moeten (en willen) maken. Uiteraard dient de overheid haar steentje bij te dragen, maar wacht daar niet op en zie verduurzaming als kans om toekomstbestendiger te worden.


Trefwoorden: duurzaam toerisme

||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.