Geplaatst op: 12-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen

Janken om personeel

Janken om personeel
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie eindelijk vol gas geven, is er geen personeel om de omzet die op ze afkomt binnen te tikken. Het ene na het ander huilverhaal over hoe moeilijk de personeelsplanning is, wordt via de media over ons uitgestort. Toch heeft niet iedere werkgever last van een tekort aan personeel. Dat blijkt wel na een middagje Rotterdam.

We ploffen neer op het zonovergoten terras. Net lekker geslenterd over de zaterdagmarkt op de Blaak. Toe aan een koffie of een bakkie troost zoals ze dat in de havenstad zeggen. Na al die regen van vanmorgen is het zonnetje weldadig. Ik scan het terras. Geen personeel. We zitten duidelijk in deel 2 aan de overkant van de straat. Naast ons zit een moeder met haar dochter. Zichtbaar op hun gemak maar met een leeg tafeltje. Met mijn zesde zintuig op volle toeren vraag ik of ze al zijn geholpen. Nee, vertelt de dochter met een glimlach ‘we zitten hier al een minuut of tien gratis te genieten’. We besluiten samen te wachten. Op het volle hoofdterras aan de overkant van de straat moet 1 jong meisje daar de dorstigen laven. Mission impossible. Ze heeft duidelijk besloten dat de nog grotere annex niet bestaat. Gelukkig is er hulp in aantocht want na een klein kwartiertje stromen de hulptroepen het hoofdterras op. Ze gaan voortvarend aan de slag maar na deze korte periode van activiteit besluiten ze vooral van de zon te genieten met hun rug naar de gasten op het hoofdterras. De tientallen tafeltjes op de annex vol in het zicht maar voor hen toch volledig onzichtbaar. En wij, nog steeds dorstig, maar wel lekker in de zon gezeten, besluiten te verkassen. Tsja, en wat hebben we hier nu gezien? Een groot terras op een drukke markt in een heerlijke zon waar je echt geld kunt verdienen. Maar helaas niet gelukt door onvoldoende en onervaren personeel dat niet wordt opgeleid of zelfs maar aangestuurd.

Wat een verademing is het aan de overkant. In de schaduw dat dan weer wel. In no time staat er een vriendelijke serveerster naast ons die de bestelling opneemt. Aan alles zie je dat ze dit terras volledig onder controle heeft. Ze scant de behoeften van de gasten, schenkt wijn bij of vraagt of we nog wat wensen. Tussendoor ruimte ze tafels op, schuift stoelen aan en blijft alert. Bij nieuwe instroom neemt ze met een lach efficiënt eerst alle bestellingen op en serveert dan uit. We genieten in de schaduw en pinnen met tip. Ja mensen, ook met de pin kun je een tip achterlaten! Ik vraag wel altijd of ze die individueel of als team mogen houden. Hier zien we een ondernemer die op achterstand met een schaduwterras door goed personeel wel geld weet te verdienen en vooral tevreden klanten heeft.

Dat je voor nieuwe instroom niet alleen in de categorie -25 hoeft te zoeken blijkt wel bij een bezoek aan een plaatselijke moderetailer. Mijn vrouw valt voor twee leuke blouses in de uitverkoop. Bij het afrekenen zijn we duidelijk getuige van ‘training on the job’. En de trainee is een ruime 50-plusser. Ze heeft altijd bij een groot warenhuis op de vloer gewerkt en de wereld van de kassa’s is haar vreemd. Na enige assistentie weet ze de 20% korting goed te verwerken. We wensen haar nog veel succes met het ingewikkelde kassasysteem en gaan we tevreden met de vangst naar buiten.

Dat je ook een grote schare jongeren aan je kunt binden, zien we wat later als we bij een landelijke restaurantketen een hapje gaan eten. Hier aan personeel geen gebrek. Ook veel nieuw personeel dat duidelijk wordt begeleid. Er loopt veel personeel rond dat constant met de gasten bezig is. We worden snel gelopen door een Engelssprekende serveerster.  We zijn met wat gespitste oren ook getuige van het topoverleg over het openen van deel 2 van het terras dat duidelijk was afgezet. De conclusie was dat het terras open kon maar dan moest eerst iedereen op positie staan. Kijk, zo kan het dus ook. Als bedrijf duidelijk aangeven wat je wel of niet aankunt door een deel van je aanbod zichtbaar buiten gebruik te stellen. En in deze krappe arbeidsmarkt, buitenlandse jobstudenten aan je binden. Ik zou zeggen dat die in Rotterdam met haar vermaarde universiteit en diverse hogescholen in voldoende mate aanwezig zijn.

Dat je jongeren in hoge mate aan je kunt binden door naar ze te luisteren vertelt directeur-eigenaar Dirk Lips van Libéma in de nieuwste R&T. Voor de Brabanthallen in Den Bosch kan hij putten uit een ruim gevulde pool van tijdelijke werknemers die heel graag komen werken. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Dat lees je in R&T.

Tot slot valt me op dat veel ondernemers met een qr-code op het tafeltje digitaal bestellen aanmoedigen. Ik zie dat daar heel weinig gebruik van wordt gemaakt. En dat snap ik ook wel. Het persoonlijk contact met bedienend personeel dat je met een vriendelijk woordje uitleg kan geven bij je bestelling is onbetaalbaar. Maar je ziet ook vaak dat ze het heel erg druk hebben. Ik zou dan als de wiedeweerga een qr-code om af te rekenen op mijn tafeltjes plakken. Dat is toch veel meer een formeel en administratief gebeuren dat weinig met gastvrijheid te maken heeft. Vriendelijk goedendag zeggen kan nog altijd bij het vertrek en bij het afruimen van de tafel is er meer dan voldoende gelegenheid om te vragen of je gasten het naar de zin hebben gehad. Kun je bij het digitaal afrekenen bovendien de optie van een tip inbouwen en werk je op die manier aan zowel tevreden klanten die snel zijn geholpen als personeel dat met een extra centje naar huis gaat. In deze dure tijden ook niet onbelangrijk!

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/22
Exclusief voor leden
Omzet horeca en verblijfsrecreatie blijft groeien
De omzet in de Nederlandse horeca groeide in het derde kwartaal van 2022 met 21,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. De groei valt zo fors uit omdat er in 2021 nog coronamaatrdegelen waren. De omzet groeide bij bedrijven in de logiesverstrekking sterker (+36,0%) dan bij eet- en drinkgelegenheden (+16,6%).
06/12/22
Exclusief voor leden
Personeelstekort in de horeca, een onderzoek met een verrassende conclusie
De horeca kampt met grote personeelstekorten. Vaak wordt in de discussie gewezen op jongeren die de horeca tijdens de pandemie hebben verlaten en niet meer terugkeren. Maar is dat ook zo? ABN-AMRO duikt diep in de cijfers en komt met een verrassende conclusie.
06/12/22
Schiphol Group koopt boeren uit om stikstofruimte
Schiphol Group bevestigde gister aan krant NRC dat het boeren uitkoopt zodat het meer stikstofruimte krijgt.
06/12/22
Exclusief voor leden
CPB: steun overheid bij energie geen echte oplossing
De overheid steunt het bedrijfsleven en consumenten bij de hoge energieprijzen deze winter. Maar dat is geen echte oplossing menen de rekenaars van het Centraal Planbureau (CPB). Hoe verloopt de winter en daarna in diverse scenario's?
06/12/22
Exclusief voor leden
Hoe tevreden zijn Nederlanders met de hoeveelheid vrije tijd?
Hoe tevreden zijn Nederlanders met hun vrije tijd? En in welke provincie zijn ze het positiefst over de hoeveelheid vrije tijd? Het CBS zocht het uit en presenteert in de Monitor Brede Welvaart de nieuwste cijfers uit 2021.
05/12/22
VVEM niet blij met advies Gezondheidsraad over geluidsnivau
De VVEM is niet heel erg blij met het nieuwe advies van de Gezondheidsraad om het maximale geluidsniveau in concertzalen, op festivals en in discotheken te verlagen. Volgens de belangenbehartiger van evenementenorganisatoren is er meer onderzoek nodig want het is nog maar de vraag of deze voorgestelde maatregel effectief is.
05/12/22
Exclusief voor leden
Grootste consumentenbeurs zet online platform op
De Huishoudbeurs is vanaf 18 februari 2023 na drie jaar afwezigheid weer terug. De grootste consu...
05/12/22
Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard.