Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-12-2021
Auteur: Marcel Baltus

DITCH THE PITCH

DITCH THE PITCH
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van de wereld te hebben’. Dat zijn er best veel. Ook ik schaar me onder deze groep. Met reizen en vakanties promoten in je onderhoud voorzien, is in zekere zin een privilege. Maar uiteraard kent de coolste baan ter wereld ook zijn mindere momenten. Dat gaat voor ons als PR-bureau in de reisindustrie eveneens op. 

De grootste frustratie en ergernis in onze bedrijfstak... pitchen. Oftewel in onze moerstaal meedoen aan een aanbesteding. Wikipedia omschrijft het als een beknopte presentatie voor een aanbesteding. Zoals vaak zit Wikipedia er naast. Van de 50+ pitches waar wij sinds de start van ons bedrijf in 2000 in geparticipeerd hebben, was het merendeel allesbehalve beknopt. Het hemd wordt van je lijf gevraagd, je moet vaak hele dossiers doornemen, soms in de landstaal van de bestemming, je bent dagen en dagen bezig met het opstellen van een plan de campagne, je concurreert met veel te veel collega’s, de goedkoopste wint het te vaak en als je mazzel hebt, krijg je een Dank je maar je bent het niet gewordenmailtje in twee volzinnen. 

Het gemak waarmee de buitenlandse reisindustrie PR-bureaus benadert, de immense hoeveelheid gegevens en input die je gratis moet aanleveren en de batterij aan condities waar je je aan moet houden, is soms stuitend. In een eerdere blog die ik in 2016 schreef, uitte ik reeds mijn frustratie hierover en er is nu - vijf jaar later - geen zier veranderd. 

Of eigenlijk wel. Wij doen namelijk niet meer mee aan deze methodiek. Pal voor de Covid uitbraak wederom een verbijsterend staaltje onbeschoftheid mogen ervaren. Meedoen aan een pitch en vervolgens na een hoop inspanningen en tijd niets meer horen. Nada, niente, noppes, zero. E-mails en telefoontjes bleven onbeantwoord – we werden compleet genegeerd. 

Het was de spreekwoordelijke druppel. Wat zou het fijn zijn als collega PR-bureaus zich ook wat behoudender gaan opstellen inzake dit ouderwetse systeem van pitchen. In plaats van zich er veel te vaak als aasgieren op storten. We zouden met zijn allen wat algemene spelregels en voorwaarden moeten opstellen. Wat meer openheid naar en meer afstemming met elkaar. Meedoen aan een pitch met 2 of 3 collega’s, prima. Worden meer dan vijf bureaus benaderd, dan bedanken voor de eer. 

Covid dwingt ons toch tot een heroriëntatie en een herbezinning… die is bij ons begonnen. Ditch de pitch. Eindelijk verlost van deze nare pitchcultuur. Wat een opluchting. Prettige wedstrijd dus aan de talrijke bureaus die ook benaderd zijn voor de Tourism Ireland pitch. Jullie hebben één concurrent minder.
Trefwoorden: marketing, pr, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, verkeersbureaus,

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.