Geplaatst op: 01-05-2013

Inholland-studenten zetten kustversterking Camperduin kracht bij

Inholland-studenten zetten kustversterking Camperduin kracht bij
Foto: Bertil van Beek

In het kader van het project Kust op Kracht, kustverdediging tussen Camperduin en Callantsoog, buigt een groep HTRO-studenten van Hogeschool InHolland uit Haarlem zich over de invulling van het nieuwe strand.


‘Wat kunnen we doen om Camperduin straks aantrekkelijker te maken?’ is een van de vragen die in het programma ‘Ruimtelijke Kwaliteit Zwakke Schakels Noord-Holland' zijn opgenomen. Een vraag die ook leeft bij de ondernemers in Camperduin. "De Provincie heeft voor dat project een budget vrijgemaakt. Net als voor Zijpe is ook voor de gemeente Bergen geld beschikbaar", weet Joost Botman van de adviescommissie van ondernemers. "De Provincie heeft er in onze gemeente acht ton voor over, maar die wordt alleen aangereikt wanneer de gemeente zelf twee ton investeert in het project.”


Het doel is invulling geven aan het toekomstige stuk strand bij Camperduin. Dat loopt van strandpaviljoen Luctor et Emergo tot circa vijfhonderd meter langs de Hondsbossche Zeewering. "Zoals de plannen laten zien, wordt het een enorme zandvlakte, een soort niemandsland", voorspelt Joost. " Niet alleen voor Hoogheemraadschap biedt dit uitdagingen. We zien ook nieuwe kansen voor de ondernemingen in Camperduin.”


De 25 Haarlemse HTRO-studenten krijgen de opdracht ‘bedenk een nieuwe strandbeleving’. Daarmee gaan ze in kleinere groepen aan de slag. "Dat kan natuurlijk op allerlei manieren worden geïnterpreteerd”, vertelt Joost enthousiast. "Misschien komen ze met een activiteitenstrand met een kustbelevingscentrum, een rodelbaan en een meertje. Of een palmenstrand. Hierbij worden facetten als doelgroepen en trends meegewogen. Het moet interessant zijn voor de gebruikers, maar ook voor de ondernemers. Het beste concept wordt uiteindelijk aangedragen bij de ondernemers. Ze krijgen een college van de Kamer van Koophandel aangeboden. Eerder volgden de studenten al een gastcollege van Hoogheemraadschap. Een presentatie van de RECRON en projectontwikkelaars komen ook nog aan bod. Ze krijgen rondleidingen en excursies, waaronder een naar Noord-Duitsland waar een compleet nieuw dorp is gebouwd.


Op 1 juni 2012 is de aanbesteding met aannemers gestart, zodat in 2013 gestart kan worden met de werkzaamheden.

Recreatie & Toerisme april 2013, nummer 2.

Trefwoorden: Inholland, Camperduin, ruimtelijke kwaliteit

||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.