Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-11-2021
Auteur: Thijs Vossen

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Een beginnend ondernemer heeft meestal ook de energie en zin om zich deze vragen te stellen. Stelt een ondernemer zich deze vragen niet, dan doet de overheid het wel die een vergunning afgeeft of het bestemmingsplan moet wijzigen. Is de overheid niet te lastig, dan is er nog de bank die vaak vergelijkbare vragen stelt.

Alertheid en ondernemerschap zijn synoniemen

Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk, het aantal faillissementen is in 2021 weliswaar opvallend lager dan de jaren daarvoor, maar de oorzaak ligt naar verwachting deels bij de ontvangen overheidssteun. Elke ondernemer weet dat het elke dag buffelen blijft en dat successen uit het verleden geen enkele garantie bieden voor de toekomst. 

Verbouwen met de winkel open

Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven. Meestal omdat de ondernemer nieuwe kansen ziet, maar soms helaas ook op aandringen van een financier die al heel voorzichtig de term ‘bijzonder beheer’ laat vallen, of onder druk van een overheid als de bestaande activiteiten niet meer matchen met het bestemmingsplan. Maar net zo goed als een gezin klaagt over teveel werkuren of als de ondernemer zelf zoekt naar een andere balans tussen zakelijk en privé.

Pasta al dente

Een concern heeft als voordeel dat het veranderingen kan testen op één locatie alvorens deze groots uit te rollen. Soms heb je het geluk dat je een nieuwe doelgroep op een apart gedeelte van je bedrijf kunt ontvangen. Wellicht kun je een winterperiode gebruiken je gebouwen en processen anders in te richten. Maar let op, ‘spaghettimanagement’ ligt op de loer; je probeert van alles een beetje en kijkt wel waar je uitkomt of wat werkt. Niet doen.

Begin met het einde voor ogen

Het is een gevleugelde uitspraak van Covey die je wat ons betreft met koeienletters boven je bureau moet hangen als je een bestaand bedrijf wil transformeren. Waarom zou je überhaupt veranderen? Waar wil je uitkomen? Wat is het doel van de transitie? Ben je je aan het voorbereiden voor je pensioen? Wil je het bedrijf verkoop klaar maken? Mist het bedrijf bestaansrecht op termijn? Wil je gewoon meer vrije tijd? Is je bestaande gast niet meer tevreden? Bots je met de overheid of de bankier? Moet je de structuur wel veranderen of is het de cultuur? Waarom kies je juist voor deze strategie? Probeer altijd de vraag achter de vraag te vinden alvorens je op zoek gaat naar de antwoorden. 

Wees geen held op sokken

Zakt je de moed al in je schoenen als je aan veranderingen denkt? Of heb je last van lood in je schoenen? Kom in beweging zolang je nog stevig in je schoenen staat, want als held op sokken ben je wat aan de late kant om je eigen keuzes te maken. Daar ben je ook geen ondernemer voor geworden.

De foto bij het wadloopcentrum in Den Oever inspireerde ons voor deze blog. Na het wadlopen gooien mensen hun schoenen weg alvorens ze nieuwe hebben gekocht. Als ondernemer moet je dat in elk geval niet doen. Je kunt er echter wel veel van leren. Een gezegde luidt: ‘Elke wereldreis begint met de eerste stap’.

Trek ook eens vaker je schoenen uit en laat er iemand anders instaan met verstand van zaken die van buiten naar binnen kijkt. In de tussentijd kun je op blote voeten weer optimaal aarden en bewegen. Je bent niet de eerste die dat doet. Aboriginals in Australië kennen zelfs een oeroud ritueel om bij een overgangsfase op blote voeten een walkabout te doen, een rituele wandeling die verrassende inzichten oplevert.

Kortom wat wordt het voor 2022: ‘Wadlopen of doormodderen?’
Trefwoorden: ondernemen, bedrijven, strategie, innovatie, veranderen

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.