Geplaatst op: 30-10-2020
Auteur: Marcel Baltus

Open brandbrief

Open brandbrief
Kim Hansen (Wikimedia Commons)
Beste reisindustrie collega,

Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achtergevel van het Koninklijk Paleis in Amsterdam – die met voorovergebogen hoofd een ronde wereldbol op zijn schouders torst. 

Ik zie dat beeld voortdurend voor me als metafoor voor hoe onze reissector momenteel kreunt, zucht, peigert en gebukt gaat onder zoveel geselingen, onrecht en lasten. Net zoals de draagkracht van Atlas scheurtjes begint te vertonen, zo brokkelt door Covid-19 langzaam maar zeker het economisch fundament onder de mondiale toeristensector af.

Atlas moet om de zoveel jaren gerestaureerd worden, anders takelt hij af. Wordt onze sector ook niet snel ondersteund met een serieuze financiële injectie, dan gaan honderden reisbedrijven omvallen en mogen straks duizenden branchegenoten zich omscholen of hun handje ophouden.

Mocht het kabinet zo dadelijk besluiten tot een negatief reisadvies voor de komende winter, is dat de nekslag voor het toeristisch bedrijfsleven hier. De reisindustrie staat bekend om haar vechtlust. We gaan concurrentie niet uit de weg, innoveren ons een slag in de rondte, proberen rond te komen met flinterdunne winstmarges, staan met beide benen op de grond en leveren een prachtdienst en product waar het overgrote deel van de wereldbevolking naar smacht: vakantie. In weerwil van ons enorme incasseringsvermogen, het houdt gewoon een keer op. Dat moment nadert. Het uur U komt nu in zicht. Het water staat ons toch bijna aan de lippen… in gewone moerstaal, laat ons niet verzuipen!

De tijd van pissige tweetjes en lamenteren in nieuwsuitzendingen is voorbij. Reisbroeders aller Nederlanden, verenigt u! Er rest ons nog een laatste strohalm. En masse naar het Malieveld waar we met zijn tienduizenden zo’n luide noodkreet slaken dat die zelfs door de geluidsisolerende ramen van het Torentje doordringt.

Zo gaat het niet langer kabinet. Help ons voordat onze bedrijfstak ten ondergaat. Gaven de vakbladen Travmagazine en TravelPro afgelopen maand een aanzetje tot voorbeeldige opstandigheid in het centrum van Den Haag, nu dient ieder grassprietje op het Malieveld platgelopen te worden door de voltallige Nederlandse reissector.

ANVR, ANWB, NBTC, Schiphol en overige toeristische en recreatiekoepel- organisaties, als er ooit een tijd was voor lotsverbondenheid dan is het wel nu. Neem het voortouw en roep uw achterban op! Het is bijna vijf voor twaalf, maar wij maken voor een massale schreeuw om hulp graag tijd vrij om een #savetourism spandoek te schilderen en dat pontificaal op het Malieveld te plaatsen.Marcel BaltusBaltus Communications
Trefwoorden: reizen, toerisme, reisbranche, reisbedrijven

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/04/21
Geen sectorspecifieke hulp voor reisbranche
De reisbranche kan sectorspecifieke hulp van de Rijksoverheid wel op zijn buik schrijven. Dat is kort en goed de conclusie van een gesprek tussen de branche en staatssecretaris Mona Keijzer van EZK.
13/04/21
Hoge Raad: Booking.com is een reisagent
De Nederlandse Hoge Raad heeft bepaald dat Booking.com een reisagent is. Frank Radstake is 6,5 jaar geleden namens Reiswerk en de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche een procedure gestart en krijgt van het hoogste Nederlandse rechtscollege nu gelijk.
06/04/21
KLM vraagt ook om kapitaalversterking
Dat is de reactie van KLM op de 4 miljard euro steun die de Franse regering geeft aal luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De Franse overheid krijgt een deel van nieuwe aandelen in handen. De Nederlandse overheid wil niet meer aandelen kopen.
06/04/21
D-reizen failliet
De coronacrisis heeft in de reisbranche het eerste grote slachtoffer geeist. Afgelopen dinsdag is het moederbedrijf van D-reizen de D-rt groep door de rechtbank failliet verklaard
02/04/21
Thalys en Eurostar verliezen groot deel van passagiers
Voor een duurzame toekomst van Europese reizen zijn alle ogen gericht op vervoer per trein. Belangrijke spelers zijn Thalys en Eurostar. Maar die krijgen vanwege de pandemie forse klappen.
01/04/21
Booking.com meldt datalek te laat: 475.000 euro boete
Het te laat melden van een datalek kan naast afnemend consumentenvertrouwen ook leiden tot hoge boetes. Dat heeft Booking.com nu ook ervaren. Het 22 te laat melden van een relatief klein datalek kost de reisorganisatie nu 475.000 euro.
30/03/21
Succes voor SGR en ANVR: EU-goedkeuring voor Voucherfonds
Eindelijk goed nieuws voor de reisbranche. De Europese Commissie heeft een leningsfaciliteit van 400 miljoen euro voor de Nederlandse reisbranche goedgekeurd. SGR voert de regeling uit waarbij reisbedrijven tegenover uitbetaalde vouchers 80% kunnen lenen. Per bedrijf is de bijdrage op maximaal 50 miljoen euro gesteld.
29/03/21
Exclusief voor leden
Geannuleerde vlucht? Vraag je geld terug bij de airline
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden, melden deze organisaties gezamenlijk.