Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-10-2020
Auteur: Marcel Baltus

Open brandbrief

Open brandbrief
Kim Hansen (Wikimedia Commons)
Beste reisindustrie collega,

Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achtergevel van het Koninklijk Paleis in Amsterdam – die met voorovergebogen hoofd een ronde wereldbol op zijn schouders torst. 

Ik zie dat beeld voortdurend voor me als metafoor voor hoe onze reissector momenteel kreunt, zucht, peigert en gebukt gaat onder zoveel geselingen, onrecht en lasten. Net zoals de draagkracht van Atlas scheurtjes begint te vertonen, zo brokkelt door Covid-19 langzaam maar zeker het economisch fundament onder de mondiale toeristensector af.

Atlas moet om de zoveel jaren gerestaureerd worden, anders takelt hij af. Wordt onze sector ook niet snel ondersteund met een serieuze financiële injectie, dan gaan honderden reisbedrijven omvallen en mogen straks duizenden branchegenoten zich omscholen of hun handje ophouden.

Mocht het kabinet zo dadelijk besluiten tot een negatief reisadvies voor de komende winter, is dat de nekslag voor het toeristisch bedrijfsleven hier. De reisindustrie staat bekend om haar vechtlust. We gaan concurrentie niet uit de weg, innoveren ons een slag in de rondte, proberen rond te komen met flinterdunne winstmarges, staan met beide benen op de grond en leveren een prachtdienst en product waar het overgrote deel van de wereldbevolking naar smacht: vakantie. In weerwil van ons enorme incasseringsvermogen, het houdt gewoon een keer op. Dat moment nadert. Het uur U komt nu in zicht. Het water staat ons toch bijna aan de lippen… in gewone moerstaal, laat ons niet verzuipen!

De tijd van pissige tweetjes en lamenteren in nieuwsuitzendingen is voorbij. Reisbroeders aller Nederlanden, verenigt u! Er rest ons nog een laatste strohalm. En masse naar het Malieveld waar we met zijn tienduizenden zo’n luide noodkreet slaken dat die zelfs door de geluidsisolerende ramen van het Torentje doordringt.

Zo gaat het niet langer kabinet. Help ons voordat onze bedrijfstak ten ondergaat. Gaven de vakbladen Travmagazine en TravelPro afgelopen maand een aanzetje tot voorbeeldige opstandigheid in het centrum van Den Haag, nu dient ieder grassprietje op het Malieveld platgelopen te worden door de voltallige Nederlandse reissector.

ANVR, ANWB, NBTC, Schiphol en overige toeristische en recreatiekoepel- organisaties, als er ooit een tijd was voor lotsverbondenheid dan is het wel nu. Neem het voortouw en roep uw achterban op! Het is bijna vijf voor twaalf, maar wij maken voor een massale schreeuw om hulp graag tijd vrij om een #savetourism spandoek te schilderen en dat pontificaal op het Malieveld te plaatsen.Marcel BaltusBaltus Communications
Trefwoorden: reizen, toerisme, reisbranche, reisbedrijven

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
12/05/25
Actie KLM grondpersoneel
Vandaag wordt een petitie overhandigd en een korte symbolische actie tegen ongelijke beloning gevoerd door het personeel.
09/05/25
Exclusief voor leden
Hoeveel besteden Nederlanders bij de diverse touroperators?
Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar €29,4 miljard aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze €2.429 per boeking. Het meest bij Djoser, NRV en Salade.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.