Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Marcel Baltus

I am the greatest!

I am the greatest!
Afbeelding van Elias Sch. via Pixabay
Sportliefhebbers zullen direct weten dat de titel refereert aan praatjesmaker Muhammad Ali oftewel de Amerikaanse bokser Cassius Clay. Een bluffer en patser die met zijn grootspraak en uitspraak I am the greatest de media om zijn vingers wond.

Ik moest daaraan denken toen ik de afgelopen week een beetje moe werd. Moe van de nieuwskolommen, iets wat mij als nieuwsfreak maar zelden gebeurt. Reden van deze malheurstemming? Dat altijd maar weer dezelfde spelers in de reisindustrie in de media aangehaald worden. Corendon, TUI, KLM, ANVR, Schiphol… ze waren niet van de buis te slaan en vulden menig krantenkolom in de afgelopen crisismaanden. Want het gaat maar al te vaak op, de grote boys hebben het voor het zeggen in de pers. Dat geldt niet alleen voor de reissector maar voor iedere bedrijfstak. Bestaat de reisindustrie dan louter uit giganten? Nee, u en ik weten wel beter, het tegendeel is waar. Ze bestaat voor 95% uit kleine ondernemers en ZZP-ers. Het is de pers die dat niet weet, die weet vaak niet eens het verschil tussen een reisbureau en een touroperator.

Let wel, ik verwijt de bobo’s van bovengenoemde organisaties niets. Integendeel, hulde voor hun niet aflatende PR strijd om de coronavoucher maatregel uit de doeken te doen, uiteen te zetten hoe zwaar de reissector getroffen is, hoe we er met zijn allen straks weer bovenop moeten komen. Niets dan lof. Ik zie Steven van der Heijden als ideale staatssecretaris voor toerisme wanneer hij volgend jaar als baas van Corendon stopt. 

Nee, mijn gram betreft de media. Nieuwsredacties hebben een paar telefoonnummers in hun mobieltjes onder de T van Toerisme staan, dus als er iets gebeurt tikken ze die even aan. Sowieso alleen maar in tijden van crises want nog nimmer kreeg onze bedrijfstak zoveel aandacht als nu. Als een van de ‘positieve’ effecten van Covid-19 worden bedrijven genoopt anders te gaan denken (omdenken) en handelen. Misschien kan de journalistiek dat ook eens op zichzelf gaan toepassen. Wat meer aandacht gaan besteden aan de tienduizenden ZZP-ers en kleine bedrijfjes die de Nederlandse reissector vormen, niet een paar mastodonten. Denk je dat er één nieuwsredactie is die weet dat er een VvKR bestaat? Ik acht de kans klein. Zou Het Parool een paar regels gewijd hebben aan de neergang van Tenzing Travel? Ik acht de kans klein. Is massatoerisme funest is voor het imago van de reissector, het vormt wereldwijd slechts een bescheiden percentage van alle reisstromen. 

Dus media, verleg je journalistieke grondprincipes eens van groot naar klein. Niet altijd maar Unilever of Ahold maar eens wat vaker de buurtsuper. Ook om de hoek valt heel veel nieuws te halen. 
Trefwoorden: reisbranche, vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/04/21
Geen sectorspecifieke hulp voor reisbranche
De reisbranche kan sectorspecifieke hulp van de Rijksoverheid wel op zijn buik schrijven. Dat is kort en goed de conclusie van een gesprek tussen de branche en staatssecretaris Mona Keijzer van EZK.
13/04/21
Hoge Raad: Booking.com is een reisagent
De Nederlandse Hoge Raad heeft bepaald dat Booking.com een reisagent is. Frank Radstake is 6,5 jaar geleden namens Reiswerk en de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche een procedure gestart en krijgt van het hoogste Nederlandse rechtscollege nu gelijk.
06/04/21
KLM vraagt ook om kapitaalversterking
Dat is de reactie van KLM op de 4 miljard euro steun die de Franse regering geeft aal luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De Franse overheid krijgt een deel van nieuwe aandelen in handen. De Nederlandse overheid wil niet meer aandelen kopen.
06/04/21
D-reizen failliet
De coronacrisis heeft in de reisbranche het eerste grote slachtoffer geeist. Afgelopen dinsdag is het moederbedrijf van D-reizen de D-rt groep door de rechtbank failliet verklaard
02/04/21
Thalys en Eurostar verliezen groot deel van passagiers
Voor een duurzame toekomst van Europese reizen zijn alle ogen gericht op vervoer per trein. Belangrijke spelers zijn Thalys en Eurostar. Maar die krijgen vanwege de pandemie forse klappen.
01/04/21
Booking.com meldt datalek te laat: 475.000 euro boete
Het te laat melden van een datalek kan naast afnemend consumentenvertrouwen ook leiden tot hoge boetes. Dat heeft Booking.com nu ook ervaren. Het 22 te laat melden van een relatief klein datalek kost de reisorganisatie nu 475.000 euro.
30/03/21
Succes voor SGR en ANVR: EU-goedkeuring voor Voucherfonds
Eindelijk goed nieuws voor de reisbranche. De Europese Commissie heeft een leningsfaciliteit van 400 miljoen euro voor de Nederlandse reisbranche goedgekeurd. SGR voert de regeling uit waarbij reisbedrijven tegenover uitbetaalde vouchers 80% kunnen lenen. Per bedrijf is de bijdrage op maximaal 50 miljoen euro gesteld.
29/03/21
Exclusief voor leden
Geannuleerde vlucht? Vraag je geld terug bij de airline
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden, melden deze organisaties gezamenlijk.