Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Astrid Crum

Destinatiemarketing in coronatijd

Destinatiemarketing in coronatijd
Ochtendgloren Dwingelderveld
De gastvrijheidssector wil marktpositie en omzet terugwinnen. Daarbij is de individuele aantrekkingskracht van ondernemers van belang, maar ook die van de omgeving waarin zij opereren. Wij werken bij Marketing Drenthe met veel energie en plezier aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product Drenthe. Juist nu. Graag deel ik wat specifieke inzichten en ervaringen, die hopelijk inspireren en motiveren in deze uitdagende tijd.

Focus

Drenthe, Oerprovincie van Nederland, is een positionering die echt is verankerd in het DNA van onze provincie. Wij willen het merk Drenthe van binnenuit tot leven laten komen en hebben -in plaats van een gepolijste pay-off - een omschrijving die een afspiegeling is van de natuur, bewoners en historie; en daarmee 100% geloofwaardig. Dat laatste draagt in belangrijke mate bij aan succes en effectiviteit.

De enorme urgentie van het aanjagen van bezoekersaantallen, overnachtingen en kaartverkopen - zeker nu een deel van de corona-restricties is opgeheven - kan marketeers verleiden tot het naarstig initiëren van nieuwe activiteiten zonder dat goed is vastgesteld of die passen bij het eigen DNA en bij de doelgroep. We moeten voorkomen dat we inzetten op zaken die op korte termijn geld in het laatje brengen, maar op langere termijn het imago van onderneming of regio schaden. Gedreven door omzetverlies willen veel ondernemers zo snel mogelijk terug naar ‘het oude’, maar duurzame ontwikkeling van toerisme en een goede balans tussen het belang van de ondernemer en die van de samenleving is juist nu nodig. Cruciaal zijn publiek-private samenwerking en een gedeelde lange termijn visie.

Waar het gaat om de consument: die heeft zeker nu behoefte aan consistentie, vertrouwen en een bepaalde mate van voorspelbaarheid. Een nadrukkelijk contrast met de onzekerheid en onvoorspelbaarheid van de afgelopen maanden. Om een bijdrage te leveren aan het herstel van de zwaar getroffen toeristische sector doen destinatiemarketeers er goed aan te focussen op de eigen, unieke en vooral oorspronkelijke propositie en merkessentie. Om van daaruit te bouwen aan herstel. Nieuwe marketingactiviteiten en proposities die passen bij je DNA en je doelgroepen hebben daarmee een sterke, robuuste en herkenbare basis.

Feiten

Het marketen van een provincie betekent dat je te maken hebt met een grote groep interne stakeholders. Elke individuele betrokkene - van ondernemer tot (top)ambtenaar - heeft persoonlijke doelstellingen, uitdagingen en ambities en wil bovendien gehoord worden. Vaak is er een sterke mate van persoonlijke betrokkenheid en daarmee onvermijdelijk een flinke dosis emotie. Een kundig destinatiemarketeer is in staat te manoeuvreren in deze complexe omgeving van uiteenlopende en overlappende belangen, geeft ruimte aan individuele inbreng en initiatief, én verliest geen moment de piketpaaltjes van merk en positionering uit het oog.

In een omgeving waarin er evenveel meningen als persoonlijke agenda’s zijn, zijn feiten essentieel bij het constructief houden van de dialoog en het vinden van consensus. Wij doen veel marktonderzoek en altijd weer valt mij op dat het aandragen van gemeten, objectieve data een elegante en effectieve manier is om discussies in de juiste banen te leiden. Met de kans op consensus en een uitkomst die het belang van het collectief zo goed mogelijk dient.

Ook nu gaan heldere inzichten marketeers helpen in hun bijdrage de toeristische motor weer aan het draaien te krijgen, na maanden van stilstand. Gericht onderzoek gaat ons ook nu inzichten opleveren die nodig zijn om te bepalen wat wij gezamenlijk kunnen doen - bijvoorbeeld in termen van productaanbod - om succesvol te zijn.

Faciliteer

Wat mij betreft zijn wij vooral aanjager en bewaker van een merk. We zijn er om de hoofdrolspelers in onze sector - de ondernemers op het gebied van toerisme, hospitality en horeca - te ondersteunen. Stel je als marketeer dan ook vooral op als facilitator, sparring partner en adviseur. Creëer en inspireer! We staan voor grote economische uitdagingen. Met een ingetogen, maar toegewijde opstelling en vooral met de juiste focus kunnen destinatiemarketeers op dit moment écht het verschil maken.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, destinatiemarketing, drenthe

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.