Geplaatst op: 13-12-2021
Auteur: Marcel Baltus

DITCH THE PITCH

DITCH THE PITCH
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van de wereld te hebben’. Dat zijn er best veel. Ook ik schaar me onder deze groep. Met reizen en vakanties promoten in je onderhoud voorzien, is in zekere zin een privilege. Maar uiteraard kent de coolste baan ter wereld ook zijn mindere momenten. Dat gaat voor ons als PR-bureau in de reisindustrie eveneens op. 

De grootste frustratie en ergernis in onze bedrijfstak... pitchen. Oftewel in onze moerstaal meedoen aan een aanbesteding. Wikipedia omschrijft het als een beknopte presentatie voor een aanbesteding. Zoals vaak zit Wikipedia er naast. Van de 50+ pitches waar wij sinds de start van ons bedrijf in 2000 in geparticipeerd hebben, was het merendeel allesbehalve beknopt. Het hemd wordt van je lijf gevraagd, je moet vaak hele dossiers doornemen, soms in de landstaal van de bestemming, je bent dagen en dagen bezig met het opstellen van een plan de campagne, je concurreert met veel te veel collega’s, de goedkoopste wint het te vaak en als je mazzel hebt, krijg je een Dank je maar je bent het niet gewordenmailtje in twee volzinnen. 

Het gemak waarmee de buitenlandse reisindustrie PR-bureaus benadert, de immense hoeveelheid gegevens en input die je gratis moet aanleveren en de batterij aan condities waar je je aan moet houden, is soms stuitend. In een eerdere blog die ik in 2016 schreef, uitte ik reeds mijn frustratie hierover en er is nu - vijf jaar later - geen zier veranderd. 

Of eigenlijk wel. Wij doen namelijk niet meer mee aan deze methodiek. Pal voor de Covid uitbraak wederom een verbijsterend staaltje onbeschoftheid mogen ervaren. Meedoen aan een pitch en vervolgens na een hoop inspanningen en tijd niets meer horen. Nada, niente, noppes, zero. E-mails en telefoontjes bleven onbeantwoord – we werden compleet genegeerd. 

Het was de spreekwoordelijke druppel. Wat zou het fijn zijn als collega PR-bureaus zich ook wat behoudender gaan opstellen inzake dit ouderwetse systeem van pitchen. In plaats van zich er veel te vaak als aasgieren op storten. We zouden met zijn allen wat algemene spelregels en voorwaarden moeten opstellen. Wat meer openheid naar en meer afstemming met elkaar. Meedoen aan een pitch met 2 of 3 collega’s, prima. Worden meer dan vijf bureaus benaderd, dan bedanken voor de eer. 

Covid dwingt ons toch tot een heroriëntatie en een herbezinning… die is bij ons begonnen. Ditch de pitch. Eindelijk verlost van deze nare pitchcultuur. Wat een opluchting. Prettige wedstrijd dus aan de talrijke bureaus die ook benaderd zijn voor de Tourism Ireland pitch. Jullie hebben één concurrent minder.
Trefwoorden: marketing, pr, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, verkeersbureaus,

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/02/24
Booking.com houdt rekening met miljoenenboete uit Spanje
Boekingsplatform voor reizen en accommodaties Booking.com krijgt mogelijk een boete van 490 miljoen euro van de Spaanse mededingingsautoriteit CNMC.
23/02/24
Exclusief voor leden
Roken verboden in Walibi Holland
Walibi Holland wordt vanaf 30 maart een rookvrij park. Roken, het gebruik van e-smokers en vapes is daarom alleen toegestaan in de aangewezen rookzones. Het park is daarmee het laatste grote attractiepark dat roken in de ban doet. Hoe hebben andere attractieparken en dierentuinen roken gereguleerd?
23/02/24
Exclusief voor leden
Samenwerking Taalnacht en Museumnacht010
Samenwerking Taalnacht en Museumnacht010 De gemeente Rotterdam organiseert de Taalnacht tijdens Museumnacht010 op zaterdag 2 maart 2024 van 18.00 tot 22.00 uur in de Bibliotheek en verschillende musea in de stad. De Taalnacht is een initiatief om diverse Rotterdammers bij elkaar te brengen en samen Museumnacht010 te laten ervaren tijdens een programma vol taal en kunst. Cursisten die de Nederlandse taal leren worden tijdens de Taalnacht gekoppeld aan een Museumnacht-bezoeker die zich eenmalig als taalmaatje inzet. Kunst verbindt Vanuit de Centrale Bibliotheek maken Museumnacht-bezoekers en taalcursisten samen een stadswandeling en gaan met elkaar in gesprek. Zij bezoeken onder begeleiding twee musea. Cursisten kunnen oefenen met de taal en kennismaken met musea en kunst in de stad. Tegelijkertijd worden Museumnacht-bezoekers geïnformeerd over taal en laaggeletterdheid. Taalmuseum en dichten met Derek Otte De Centrale Bibliotheek wordt tijdens deze speciale nacht omgetoverd tot een taalmuseum. In samenwerking met Derek Otte en andere Rotterdamse dichters zijn er voordrachten van taalcursisten. Zij hebben in aanloop naar het evenement workshops gevolgd van Rotterdamse taalkunstenaars. De voordrachten worden gegeven in de Bibliotheek en het Maritiem Museum. Bezoek Taalnacht en Museumnacht010 Bezoekers die Museumnacht010 willen bezoeken in combinatie met de Taalnacht krijgen korting. Zij kunnen via de ticketshop een ticket aanschaffen voor €10 in plaats van € 19,50 met de kortingscode TAALNACHTxMUSEUMNACHT. In de week van 26 februari ontvangen alle deelnemers per mail alle praktische informatie. Na afloop van de Taalnacht kunnen bezoekers vrij deelnemen aan Museumnacht010.
23/02/24
Recreatiesector in adviesorgaan Wijdemeren
Een convenant tussen de recreatiesector en gemeente Wijdemeren zal binnenkort getekend gaan worden. Daarin wordt het gezamenlijk streven van partijen -waaronder HISWA-RECRON- naar een kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig Wijdemeers Plassengebied.
22/02/24
Exclusief voor leden
Ouwehands Dierenpak biedt meer entertainment met educatieve doel
Ouwehands Dierenpark biedt dit jaar veel meer edutainment. Het doel met die extra entertainment is om de educatieve doelen van het dierenpark beter te bereiken.
22/02/24
Dierenrijk bouwt nieuw tijgerverblijf en waterspeeltuin
Dierenrijk in het Brabantse Mierlo is gestart met een reeks verbouwingen in en rondom het tijgerverblijf. Het park realiseert ook een spannende waterspeeltuin voor de kinderen.
22/02/24
Exclusief voor leden
Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos
Social platform Amigos heeft voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken. De populaire Amigos app, met ruim 800.000 gebruikers, maakt een grote stap voorwaarts en richt zich op wereldwijde groei.
22/02/24
Nieuw themagebied voor DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort opent deze zomer een gloednieuw, groen themagebied: de Chimpanseevallei. Midden tussen de bomen krijgt de huidige chimpanseegroep drie keer meer klim- en bewegingsruimte dan voorheen.